Készült egy kis kutatás a Kecskemét környéki cégek weboldalairól. A cél az volt hogy felfedjem azokat a problémákat, amelyeket a Bács-Kiskun megyei vállalkozások elkövetnek az online marketingben. Mivel hibát keresni a legkönnyebb, így a 10-nél, mivel az egy szép kerek szám, megálltam.
A kutatási módszer: A legegyszerűbb módot választottam. Fogtam egy céges hirdetésekre specializálódott nyomtatott kiadványt, és sorba vettem a benne található hirdetések megjelenítőit.
Ez nyomtatott kiadványra gondolj, amiben alapvetően pénzbe kerül a megjelenés, így feltételezhetjük, hogy valamilyen szintű marketing gondolkodás már jelen van ezeknél a cégeknél (mondjuk az derült ki hogy ez nem teljesen igaz azért).
A saját névvel szereplő vállalkozásokat ebbe a tesztbe nem vettem bele, hiszen ezekben az esetekben, főként a keresőoptimalizálás szempontjából más szempontokat kellene figyelembe venni, szóval valószínűleg torzítaná a TOP10-et.
Persze ezekben az esetekben is ad egy szempontrendszert az írás, szóval ha te vállalkozó vagy és a saját neved a „márkád” akkor is próbálj ezekből minél több pontot betartani.
Jelölések
A hibák súlyosságára egyszerű jelölésrendszert alkalmaztam, a következő 2 besorolást láthatod a fejezetcímek mellett:
A piros a súlyos, a sárga pedig a kisebb, de mindenképpen javításra szoruló problémát jelzi.
1. A céges weboldal egyáltalán nem létezik
Talán az egyik legnagyobb problémát okozhatja. Számomra is meglepő volt, hogy bizonyos általam is ismert cégeket egészen egyszerűen meg sem lehet találni az interneten.
Ha te is ebben a cipőben jársz, érdemes kipróbálnod a belépő szintű céges weboldalcsomagunkat.
A vizsgált weboldalak 60%-ának egyáltalán nem volt fellelhető weboldala.
2. Nincs tartalom
Ez már valamiféle előrelépést sejtet, azonban súlyos hiba ha azt is figyelembe vesszük honnan jutottam el a weboldalig. A céges hirdetésbe ugyanis meg van jelölve a weboldal, azonban a honlap felkeresésekor, egy Feltöltés alatt típusú oldal fogad. Vagyis szinte ugyanaz mint az első pont, de a megbízhatóságot is megkérdőjelezi
Szerencsére ilyet csak 1 esetben találtam, de annyira súlyosnak érzem, hogy feltétlenül szerepeltetni kell a TOP10-ben
3. A weboldal nem található a Google-ben
Szintén kis százalékban találkoztam a jelenséggel, de valószínűleg a vizsgált cégek köre miatt. 10% esetén a cégnek ugyan van weboldala, de ha a cégnévre rákeresek az nem szerepel az első oldalon(lényegében egyáltalán nem találtam). Ebben az esetben szinte ugyanott járunk mint az előző pontok esetében, hiszen lehet hogy van, de annak nincs haszna. A pont azért kapott sárga jelzést, mert a hiba ugyan nagy, de viszonylag könnyen orvosolható.
4. Nincs optimalizálva
És itt most nem a rengeteg pénzt és időt igénylő kulcsszóra optimalizálásról beszélek, hanem a technikai jellegű dolgokról. Amikor nincsenek meg azok az alapvető feltételek amik segítik a keresőt, amikor rátalál az weboldalra. Ilyenek például a meta adatok, és a honlaptérkép.
Ebben a felmérésben nem találtam optimalizált weboldalt. Olyan oldalakat találtam, ahol egy két alapvető dolog be van állítva, de önmagában ez még sajnos kevés.
5. Mobilos használhatóság
Egyre fontosabb hogy kis kijelzőméreten is jól működjenek az oldalak. Vegyes eredmények születtek, azonban kifejezetten mobilhoz alkalmazkodó oldalt sem találtam. Itt jellemzően két fajta megjelenést észleltem:
- Nem változik a felbontással a honlap felbontása, ezért nem is látszik csak egy része
- Alkalmazkodik a mobilos mérethez, azonban ez miatt olvashatatlanul kicsivé válik a tartalom
6. Lassú oldalbetöltődés
Bizonyos esetekben szintén könnyen orvosolható. A probléma azért nagy probléma, mert a célunk hogy az érdeklődő gyorsan információhoz jusson. Mivel az érdeklődő nem fog várakozni az oldal betöltődésére, esetleg akkor, ha nagyon kell neki az információ, amiről tudja hogy csak nálad találhatja meg. Egyéb esetekben keres mást.
A vizsgált oldalak 20%-ánál ezzel van teendő.
7. Kevés az értékes tartalom
Ez szintén jellemző a céges oldalakra. A weblaptulajdonos megpróbálja képekkel, rosszabb esetben máshonnan kimásolt szövegekkel feldúsítani az oldalát. Ezekkel a vevőszerzés terén nagy problémák vannak. A keresők ugyanis a szövegek alapján tudják megállapítani mit tartalmaz az oldalad. Szóval ha telepakolod képekkel, az nagyon jó lehet, ha valaki már ott van, de nyitott marad a kérdés, hogyan jut oda.
A másolt tartalmak még nagyobb problémát okozhatnak, hiszen a Google nyilvántartja, hogy egy szöveggel hol találkozott először, és a többi verziót csak másolatként tartja számon. Jelentős eredményeket ezzel nem érhetünk el, sőt előfordulhat az is hogy büntetést kapunk érte.
8. Egy oldalas céges weboldalak
A probléma nagysága attól függ honnan is vizsgáljuk. Ha csak arra van igényünk hogy az első 2 pontban leírt hibákat ne kövessük el, akkor nem akkora gond.
Ha szeretnénk valami hasznot is hajtani a weboldalból akkor azonban ez is !
9. A cégnévre való kereséskor a konkurencia weboldala jelenik meg.
Ez szintén hatalmas bevételkiesést okozhat. Itt megjegyezném olyan céges weboldalak kerültek a vizsgálatba, akik egyedi névvel rendelkeznek. Egy esetben azonban, valószínűleg a konkurencia ügyes ténykedése miatt a következő történt.
- A vizsgált cég az 1. pontba esik, tehát nincs weboldala, de van egy cégneve
- A Google-be beírva a cégnevet, egy hasonló cégnevű, és hasonló profilú cég webes ajánlata jelenik meg, akinek van weboldala
Mi történhet? A potenciális ügyfél már kíváncsi a cégünk szolgáltatásaira, de amikor rutin szerint rákeres arra, egy egészen más céghez téved. A jobbik esetben észreveszi ezt, de mivel a profil hasonló, szétnéz ott is, és végül lehet hogy ott vásárol.
Vagy az is előfordulhat hogy észre sem veszi, hogy más szolgáltatónál jár, és velük veszi fel a kapcsolatot.
10. A cégnek csak Facebook oldala van
Ez talán nem tartozik a nagy hibák közé azonban mégis meg kell említeni. A Facebook-kal az egyik legnagyobb probléma, hogy nem a mi tulajdonunk. Ha úgy gondolja bármikor elveheti az oldalunkat, és mi semmit sem tehetünk. Tehát a Facebook-ra felépíteni az online marketing stratégiánkat egyszerűen könnyelműség. A lehetőséggel élni kell, hiszen a Facebook az egyik leghatalmasabb reklámfelület napjainkban, de nem szabad mindent erre feltenni.
Összegzés
A céges weboldalak helyzetének felmérése meglepő eredményeket hozott számomra is. Sejtettem hogy bizonyos körökben az internet lehetőségeit nem használják ki kellően, azonban hogy egyáltalán nem, arra nem számítottam.
Ennek a pontos okai között valószínűleg a forráshiány, az időhiány vagy az állhat, hogy még nem érzi a vállalkozás eléggé égetőnek hogy energiát fektessen az online értékesítésbe.
Észlelted a weboldalad esetében valamelyik problémát? Csak írj nekünk és..