A home office ártalmai – így védekezz ellenük!

kutya

Az előző munkahelyeimen még fél karomat adtam volna a home office nyugalmáért. Mindenki akart belőlem egy darabot, lehetetlen volt fix munkaidőt tartani, ráadásul a munkaköröm is csak egyre bővült. A home office meg békét és háborítatlan munkavégzést ígért, ahol legfeljebb csak a céggel, illetve emaileken keresztül az ügyfelekkel kell tartanom a kapcsolatot. Aha, nem. Habár vannak előnyei, csak akkor működőképes az otthoni munkavégzés, ha nagyon komoly szabályokat tudsz hozzá lefektetni.

Miért terjed a home office?

Mert egyre több olyan rugalmas munkakör vagy feladatkör van, aminél sokkal olcsóbb és hatékonyabb egy home office alapú munkavégzés. Csak néhány pozitív példa, hogy miért jó megoldás ez a cégnek:

  • Egy nagy iroda fenntartása eszméletlenül drága.
  • Egy kreatív munkakörben dolgozó embert nem a legjobb szigorú munkaidő keretek közé szorítani.
  • Ha nem kell utaznia a dolgozónak, az utazási támogatáson spórolhat a cég, ő pedig produktívabb maradhat.
  • Ha több idejük marad a családra és saját dolgaik intézésére, szintén produktívabbá válnak.
home office

A ritmus hiánya

Az egyik legsúlyosabb probléma a home office kapcsán az életritmus hiánya. Egy normál munkahelynél elő kell készülnöd a munkára, bemenned a munkahelyre, dolgoznod kell ebédig, ebédelni, majd dolgozni a zárásig és hazamenni. Vagy valami ilyesmi.

Ha nem szoktál hozzá az önálló életritmus kialakításához, akkor gyorsan összekavarodnak a dolgok és folyton késésben leszel annak ellenére, hogy amúgy több időd lenne mindenre. 

A munkaidő és a munkán kívüli idő összekeveredésével felborulnak az étkezéseid, elvesztegeted a szabadidődet és mentálisan, illetve fizikálisan is érezni kezded a folyamatos fáradtság tüneteit. Sokan képtelenek a “munkában hagyni a munkát”, ha viszont a munkahelyed otthon van, az éles határ nélkül még zavarosabbá és frusztrálóbbá válhat az életed.

Mivel nincs felügyelet, ezért azt se fogod észrevenni, hogy mondjuk 5-6-7 órája a gerinced számára katasztrofális pózban üldögélsz. Jönnek a fájdalmak, kopások, gerincsérvek és így tovább…

Fontos, hogy alakíts ki egy nagyjából fix menetrendet, ami mellett jut időd magadra is! Étkezés, mozgás, rekreációs tevékenységek, alvás. Ja, meg szociális funkciók, bár azokról fogalmam sincs.

home office és ritmus

Túl kevés pihenés

Az előbb említett ritmusdologból következik, hogy túl keveset fogsz pihenni. “Áh, még megnézem azt a táblázatot lefekvés előtt.” “Még van időm erre a filmre, reggel úgysem kell korán kelnem.” “Négy-öt óra alatt végzek is a feladattal, ha nem tartok szünetet.”

Erre még rájön az, ha nem számolod az időt és elhúzódik a munkaidőt. Vagy túl sok infokommunikációs eszköz van a közeledben és a hasznos munkaidő közben túl sokat netezel.

Ez nem jó. 

Idővel egyre nehezebben tudsz koncentrálni, ideges, fáradt leszel, aztán jönnek a fizikai tünetek is. 

Ezt szerencsére több módon is meg tudod akadályozni. Első lépésként az előbb említett fix menetrendet ajánlom. Másodikként vezesd be a Pomodoro-ciklusok használatát. (Röviden: 25 perc munka, 5 perc szünet. Frissíti az agyat, javítja a koncentrációképességet, kíméli a szervezeted.) Harmadjára: vezess statisztikát a munkaidőről! Erre jó például a Toggl. Negyedjére pedig vezess be rekreációs tevékenységeket: sétálj, edz, esetleg keress valami fizikai aktivitással járó hobbit. 

pihenés

Túl sok pihenés

A home office kényelmében sokszor nem vagy rákényszerítve a mozgásra. Minden kéznél van, ráadásul utaznod sem kell, pláne gyalogolnod. Fiatal vagy, gyerek nélkül és 2-3 kilométer séta helyett már ülsz is az autóba? 

Ne fárassz már, légyszíves.

Munkától függetlenül szükséges olyan edzésformát találnod, ami rendesen átmozgat. Fizikai munkát végző barátaim szoktak visszavágni azzal, hogy “de hát munka után már nincs erőm mozogni”, viszont ez egy nagyon veszélyes dolog. A munka során fix mozdulatokat végzel, nem kiegyensúlyozott mértékű terhelés éri a szervezeted. A szellemi oldalon se tudod levezetni a stresszt. A hétvégi piálás nem számít, még ha azt is hiszed. (Az emberek nem tudják felmérni a saját szokásait, dolgaikat.)

Visszatérve a home office-ra: a megoldás az, hogy mozogj! Ha fáj a derekad, izületeid, érdemes úszással, esetleg orvosilag hitelesített gyógytornával kezdened. A kardió jó, futás, nordic walking nagyon hasznos. Erőnléti edzésbe ne ugorj bele zéró háttérrel, maximum profi személyi edző tanácsaival.

futás

Izoláció: a home office mentális veszélye

A home office arra is nagyon jó, hogy az izolációtól totál bekattanj.

A fő probléma itt is az, hogy olyan nagyon nem feltétlenül kell kimenned sokszor a lakásból, házból. Korrekt áron tudsz házhoz rendelni kaját, bármit. Az ügyintézés legnagyobb része elektronikus úton zajlik. Szórakozás? Ott a net.

Az előbb említett negatívumok mellett szellemi irányból fogsz gondokat tapasztalni, pláne akkor, ha introvertált típus vagy. Nálam ez általában úgy kezd jelentkezni, hogy egyre türelmetlenebb leszek, egyre kevésbé hatékony, ráadásul a szövegíráshoz is egyre kevésbé jön az ihlet.

Megoldás: lazább közösségi programok, lehetőleg távol a lakástól. Itt is futást, nordic walkingot mondok, de mondjuk a túrázás is jó hobbi. Én airsoftozni fogok, ha végre rendbejön a hátam. (Igen, a kevés mozgás miatt elkezdett vacakolni a gerincem. Hiába kezdtem el mozogni és hanyagoltam a rossz szokásokat, az évek alatt összegyűlt dolgok beütöttek.)

Szóval figyelj magadra, legyen fix időrended, menj emberek közé és légy aktív!

vidámpark

Képek forrásai: [1] [2] [3] [4] [5] [6]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..