A keresőoptimalizálás (SEO) évek óta alapvető eleme az online jelenlétnek. A cél: minél előrébb kerülni a Google találati listáján. Most azonban egy új korszak küszöbén állunk – a Generative Engine Optimization (GEO) megjelenésével. A GEO célja, hogy tartalmaink a generatív mesterséges intelligenciák ajánlásaiban is szerepeljenek, például a ChatGPT vagy a Google AI alapú válaszgeneráló rendszerein keresztül.
A jó hír: ha már keresőoptimalizáltad a weboldalad, az jó alap. A rossz hír: ez önmagában már nem elég.
Mire optimalizálunk a GEO-val?
A Generative Engine Optimization, hasonlóan a SEO-hoz általános ajánlásokat ad. Ahogy a keresőoptimalizálás sem csak a Google Keresőben való megjelenést takarja, hanem áltlánosan olyan módszereket amikkel különböző keresőkben jelenhetsz meg hatékonyan, a GEO sem csak a ChatGPT-ről szól. Az itteni ajánlások elsősorban a következő AI-megjelenésekre való optimalizálási módszerekkel foglalkozik::
- ChatGPT keresések és ajánlások – azaz amikor valaki a ChatGPT-ben kérdez, és a rendszer konkrét weboldalt javasol vagy linkel.
- Google AI-áttekintők (SGE) – ezek a keresések felett vagy alatt megjelenő összefoglalók, ahol a mesterséges intelligencia válaszol, forrásokat is linkelve.
A cél: növelni az esélyét annak, hogy a weboldalunk ezekben a válaszokban is helyet kapjon. Ettől függetlenül ha az itt leírt dolgokat elvégzed, esélyed lesz megjeleni a Gemini vagy a Perplexity rendszereiben is, de érdemes azt megérteni hogy valószínűleg komoly eltérések lehetnek a különböző LLM rendszerek között.
Nincs garancia – és ez még a SEO-nál is bizonytalanabb
Míg a hagyományos SEO esetén nagyjából tudjuk, hogy mit preferál a Google algoritmusa, addig a GEO világában még sokkal több a kérdőjel. Nem lehet garantálni, hogy egy tartalom bekerül egy AI által generált válaszba. Az sem biztos, hogy kattintható linkként jelenik meg, vagy csak említés szintjén. Ezért a GEO inkább stratégiai gondolkodást és tartalmi minőséget igényel, nem puszta technikai megfelelést.
Több mint kulcsszavak – kontextus az új kulcsszó
A mesterséges intelligencia nem csak kulcsszavakat lát – szöveget értelmez. Ez azt jelenti, hogy egy jól megírt, informatív cikk akkor is bekerülhet egy AI válaszába, ha nincs benne a keresett kulcsszó szó szerint. A GEO sikerének kulcsa: stratégiai tartalomépítés, amely valódi értéket nyújt és kontextusban gazdag. Ez a fajta optimalizálás messze túlmutat a kulcsszórangsoroláson.
GEO tippek, amik növelhetik az esélyeidet
1. Forráskód szinten könnyen értelmezhető tartalom
A tiszta, hibamentes HTML-struktúra, jól tagolt tartalom, logikus heading hierarchy (H1–H2–H3) segít az AI-nak megérteni a weboldalad felépítését. A mesterséges intelligencia számára is fontos, hogy könnyen feldolgozható legyen az oldal.
2. Strukturált adatok (pl. FAQ)
A strukturált adat (schema markup) segít megmutatni, hogy a tartalom milyen típusú (pl. termék, cikk, kérdés-válasz). Az FAQ típusú tartalmak például gyakran megjelennek AI-összefoglalókban is forrásként.
3. Teljesítmény
A gyors betöltés, és a mobilbarát megjelenés ma már alapvető elvárás. Az AI rendszerek előnyben részesítik a gyors és megbízható forrásokat – főleg mobilon. Elsősorban azért kell ezzel foglalkozni meg már a Google Indexelési hajlandósága is összefügg a teljesítménnyel. Ha túl sokáig kell a Googlebotnak egy oldal betöltésére valószínűleg továbbáll, ez valószínűleg az AI botok esetében is fennáll.
Hogy ezen a téren hogyan állsz érdemes megvizsgálni a Google Search Console fiókod Web Vitals mutatóit és ebben rendet rakni.
4. Author megjelölése
A szerző (author) feltüntetése egyre fontosabb: a hitelesség növelése mellett segíti az AI-t az identitás és szakmai háttér azonosításában. Ha ismert a szerződ, nagyobb az esély, hogy referenciaként hivatkoznak rá.
WordPresseseknek adom a tippet, hogy a blogbejegyzés közzétevője lehetőleg ne az admin felhasználó legyen és lehetőleg az Author adatlap is legyen kitöltve (meg persze az sem baj ha megjelenik). Az “author” meta elem akkor is megjelenik a forráskódban ha a felületen nincs konkrét author.
5. EEAT – Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness
A Google E-E-A-T olyan elvek gyűjteménye amik alapján te magad is elbírálhatod hogy a Google szemében mennyire találja érdemesnek a weboldalad arra hogy megjelenjen a találatok között. Biztosíthatlak hogy ha követed ezeket az elveket, akkor a Generative Engine Optimization terén is sokat fog jelenteni. Hogy pontosan mi az EEAT arról itt olvashatsz bővebben.
6. Kommentek, reakciók
A tartalom köré épülő valós felhasználói interakció (kommentek, értékelések) növeli annak hitelességét, és azt mutatja az AI-nak, hogy élő közösség veszi körül.
7. Linképítés
A klasszikus SEO technika itt is számít: ha sok minőségi oldal hivatkozik rád, nagyobb az esélye annak, hogy az AI releváns forrásként kezelje az oldaladat.
8. Valószínűleg jobban teljesítenek a nyilvánosan eddig nem elérhető tartalmak (TOFU helyett MOFU)
A felszínes, általános tartalom (Top Of Funnel) helyett az egyedi, mélyebb, cselekvésorientált tartalmak (Middle Of Funnel) jobban teljesítenek. Az AI inkább olyan cikkeket ajánl, amit máshol nem talál meg.
9. MUVERA
A MUVERA a Google egyik friss fejlesztése, amely forradalmasítja, hogyan keres az AI az interneten. Ahelyett, hogy egy-egy weboldalt egyetlen tartalmi egységként kezelne, a MUVERA képes több különálló részletet is figyelembe venni – például külön-külön értelmez egy bekezdést vagy egy kérdés-válasz blokkot is.
Miért fontos ez?
Mert így az AI nemcsak az egész oldalról dönt, hanem az egyes részekről is. Ha jól tagolt, világosan szerkesztett a tartalmad, az növeli az esélyét, hogy pont egy bekezdésed jelenjen meg válaszként egy AI által adott eredményben – például a Google AI-áttekintőiben.
Így nemcsak a teljes cikked kerülhet be az AI-ajánlásokba, hanem akár egy konkrét gondolatod is kiemelhető lesz.
Összegzés
Itt találod a bónusztippet. Írj ehhez hasonló összefoglalókat a bejegyzéseidhez. Hatékonyabb lesz ha ezeket nem valamilyen mesterséges intelligencia segítségével generálod. Itt a 8. pontra utalnék vissza. Ha cég vagy fogalmazd meg a saját álláspontod, a véleményed, foglald össze milyen következtetéseket érdemes levonni.
Valójában a fenti listát akár használhatod checklistaként is, de ha jobban megnézed nagyon sok belső összefüggés található közöttük. Koncentrálj tehát továbbra is az emberre, akinek a cikket készíted.
Ismerd meg szolgáltatásainkat!