A mesterséges intelligencia előnyei nyilvánvalóak, ha az online marketing tevékenységek hatékonyságnövelésére gondolunk. A hátrányai viszont nem egyértelműek ugyanitt. Az biztos, hogy félreértelmezte a világ azt a 2022. november 30.-i napot amikor a nyilvánosság elé került a ChatGPT. Amit akkor elképzeltünk arról, hogyan veszi majd át a munkánkat, egyre nyilvánvalóbban cáfolatot nyer.
A cikkben kiemelt szerepet kap egy mesterséges intelligencia támogatású projektünk, ami 2024 első félévében került kivitelezésre. A projekten keresztül érzékeltetni szeretném azt, hogy mennyire csalóka is lehet az, ha AI-t használsz.
Talán előnyösnek találod hogy gyorsan tudsz szövegeket generáltatni, ami gyorsan, macera nélkül meg is tud jelenni a Facebook oldaladon. Letudtad ezt a feladatot is, végre mehetsz vissza foglalkozni azzal amit szeretsz csinálni.
Az előnyös résznek itt azonban vége szakadt. Hiszen nem tettél akkora erőfeszítést a marketingkommunikációdba a Facebook-on amekkorát kellett volna. Így vagy úgy, de a közönséged érezni fogja ezt.
Fejtsük ki ezt bővebben, de előtte egy kis pontosítás
Mi pontosan a ChatGPT?
A ChatGPT egy LLM (Large Language Model), amelyet a mesterséges intelligencia keretein belül fejlesztettek ki. A ChatGPT képes természetes nyelvű szövegek generálására és megértésére, és különféle nyelvi feladatokat tud ellátni, mint például kérdések megválaszolása és párbeszédek folytatása. – ChatGPT.
Hogyan változtatta meg a mesterséges intelligencia az online marketinget?
A keresőoptimalizálás a mesterséges intelligencia fényében jelentős változások előtt áll. A keresési szokások folyamatosan átalakulnak, és a SEO jelentősége az AI miatt egyre inkább csökkenni fog. Persze nem kell még semmitől tartani, hiszen a Google és egyéb keresőmotorok még mindig jelentős felhasználótáborral rendelkeznek. Valószínűleg 20-30 év is eltelik, mire ez az átalakulás ténylegesen és érezhetően végbemegy. Be kell azonban látni, hogy a Google kereséseknél bizonyos esetekben jobb eredményeket hoz az AI. Ha ezt észben tartod a keresőkampányaid során, ez még előnyödre is válhat.
A közösségi média felületeken egyre inkább elterjedt az AI használata. A Facebookon olyan csoportokat is találsz, ahol az AI által generált tartalmakról folynak diskurzusok, amelyeket a felhasználók valósnak hisznek.
Tömérdek Facebook oldal épít a generált tartalmakra. Könnyű általuk közösséget építeni, de valójában miért is? Hadd mutassak be egy csődbe ment projektet, amely egy nagyon hasznos felismerést rejt magában.
Nézzük a konkrét esetet…
Egyik projektünkben nagy mennyiségű Facebook-posztot generáltunk, ami azt jelentette, hogy körülbelül 6 hónapon keresztül napi 1 bejegyzés készült. A bejegyzések egy témakör köré csoportosultak, és annak különböző kontextusait emeltük ki.
A bejegyzések havonta készültek, vagyis nem egyszerre állítottuk össze a 6 hónapnyi anyagot, hanem minden hónap végén készült el a következő havi publikálandó tartalom. Ezzel az AI fejlődését is láttuk. 2024 júniusában előfizettünk egy ChatGPT Plus-ra is, és azzal folytatódott a tartalomfejlesztés.
Az első bejegyzésekről könnyen meg lehetett állapítani, hogy nem ember írta őket, annak ellenére, hogy mindegyiket átnéztük és szükség esetén korrigáltuk a tartalmat.
A legtöbbször ez megfogalmazásbeli vagy magyartalan szövegezés javításáról szólt. Tartalmilag nagyon vészes információkat nem kellett korrigálni.
Mérföldkő volt az is, amikor áttértünk az akkor publikus GPT-3.5-ről a GPT-4-re. Itt ugyanis szinte ijesztő volt a különbség, mivel a generált szövegek minőségi ugráson mentek keresztül. Furcsa volt azt átélni, hogy a generált szövegekben nem kellett, és igazából nem is tudtunk olyan dolgot javítani amivel érdemes ezen a szinten foglalkozni.
Felismerhető volt-e, hogy a ChatGPT generálta? Határozottan nem, egy kezdő szövegíró szintjét simán ütötte a színvonal.
Itt felmerül a kérdés, hogyan lesznek profi szövegírók, ha a kezdő szintet egy algoritmus is megoldja? Ahhoz, hogy valaki profi legyen, nyilván meg kell írnia pár szöveget. Viszont ki fog ezekért úgy fizetni, hogy egy ChatGPT-előfizetés 20 dollár?
A bejegyzéseket egy kevés követővel rendelkező oldalon publikáltuk, volt 1-2 poszt kiemelés azoknál a posztoknál ahol organikusan aktivitás látszott, de a bejegyzések többsége organikusan futott.
A mesterséges intelligencia hátrányai
Tehát ha kiszámolod, 180 bejegyzés került publikálásra az adott Facebook oldalon amit valós emberek láttak. A bejegyzések tehát viszonylag sok embert értek el organikusan is.
Az eredmények is érdekelnek? Hát nem igazán voltak. Hiába a nagy mennyiségű tartalom, hiába a sok munka akkor sem jutott előrébb a projekt ettől az iránytól. Akadtak reakciók, a kiemelt posztok hozták a megszokott számokat, de valójában semmi kiugró dolog nem történt.
Ha marketing kampányt csinálsz akkor jogos elvárásod lehet, hogy legyen valamilyen az átlagostól eltérő eredményed.
Hát elárulom, hogy egy AI segítségével generált szöveggel nem fogsz kiugró eredményt generálni. A fő oka ennek az, hogy a bázis ugyan hatalmas amit a ChatGPT használ, viszont a rendszer jellegéből adódóan mindig egy olyan választ fog adni, ami leginkább megfelel az általa vélt valóságnak.
Másképpen fogalmazva az, amit egy ilyen nyelvi modell válaszul ad, az a hatalmas tudásbázis átlaga lesz.
A marketing viszont nem arról szól hogy csináljunk valami átlagosat. Valamivel érdemes kitűnni a tömegből.
AI eszközök hatékony használata
Az olyan modellek, mint a ChatGPT, Gemini vagy a Copilot, igazán értékesek lehetnek a munkádban, ha jól alkalmazod őket.
Például a Monica nevű böngészőbővítmény hosszú ideig segítette a feladatokat az adminisztráció terén: hiba javításoknál, gyors jegyzetek formázásánál különösen jól teljesített. Cikkek kiegészítése során azonban már nem hozott kielégítő eredményeket.
A ChatGPT kitűnően támogat a kutatásban, segít feltárni azokat a témákat, amelyeket esetleg nem ismersz mélyen. Bár a végleges forrásokat továbbra is a Google-ben találod meg, jelentős időt takaríthatsz meg azáltal, hogy tudod, mit keress.
Mennyit segített a mesterséges intelligencia ennek a cikknek az elkészítésében?
A cikk amit olvasol 3 ember aktív részvételével készült. Körülbelül 3 óra volt az anyag elkészítése, további fél óra az ellenőrzések és javítások, illetve további 30 perc a publikálás és a terjesztés.
Alsó hangon is 4 órányi munka, amit egyébként egy kulcsszókutatás előzött meg.
Kb 2-3 évvel ezelőtt egy ilyen anyag elkészülte hasonló idő faktorokkal teljesült. Viszont nem volt idő ellenőrzésre, és a publikálást is úgy oldottuk meg, hogy a publikáló személy szakértelmére volt bízva, aki így nem hibázhatott. Ez jelentős stresszt okoz, ami miatt a cikk publikálások nagy része természetesen hibás lett ami újabb fél órányi munkát igényelt, persze úgy hogy akkor már egy másik projekttől vettünk el időt.
Az AI nagy mértékben besegített a cikk elkészítésében:
A szöveg azonban nem AI segítségével készült
- Az AI segített kitalálni egy olyan témát ami valószínűleg érdekes lehet számodra, aki e sorokat olvassa
- Az AI segített azt vizsgálni hogy biztosan jól értelmezhető e a szöveg
- Az AI segített a lektorálás során
- Az AI segített az utolós előtti bekezdés kusza szövevényében rendet rakni, azaz átfogalmazott 2 olyan mondatot ami nehezen értelmezhető
Az AI tehát nem rossz, csak tudni kell használni.
Remélem hasznos volt számodra ez az írás. Ha igen, akkor jelezd nekünk hozzászólással, küldd el ismerőseidnek, vagy bármilyen más módon. Így tudni fogjuk, hogy több ilyen cikket kell készítenünk.