Szövegíró maraton! Egy tapasztalt honlap szövegíró esettanulmánya

szövegírás és tartalomgyártás hatékonyan

Korábban már csináltam egy hasonló honlap szövegíró “kihívást”, amelynek keretében 4 cikket, plusz egy összefoglalót írtam meg egy nap alatt. Kíváncsi voltam, hogy az időközben sokat ért folyamatunk vajon hogyan járul hozzá az idő- és energiabefektetés hatékonyabbá tételéhez, ezért egy szép csendes napon belevágtam egy újabb hasonló kísérletbe.

Az előzménycikket itt találod.

A honlap szövegíró maraton célja

A napi feladat öt cikk megírása volt előre elkészült vázlatok és témaköri meghatározás, ám csak részleges kutatás alapján. A témák:

  1. linképítés: online hirdetés rendszer egyszerű kis bemutatója
  2. linképítés: “ezért ne vegyél ellenőrizetlen forrásból olcsó sminket”
  3. linképítés: üdülőhely specifikus módon belőtt ajánlója
  4. Street Racing Syndicate játékbemutató a saját blogomra
  5. a szövegírásos tapasztalatok összefoglalója

Az első három esetében publikálással is számolni kellett. A negyedik egy hubjellegű felületre készült, ott a screenshotok kiválasztása és elhelyezése időigényesebb, így nem azt nem terveztem be. Persze az ötödiknél sem, ott a kissé túlzottan utópisztikus elképzeléseim miatt szükséges volt egy revízió.

A szövegírás folyamata a cégünknél

a honlap szövegíró kihívás konklúziója

“A tartalom mindenek felett.”

A “Content is king.” a Google egyik találati helyezés kapcsán gyakran emlegetett alapelve, ami bár igaz, nem teljesen fedi a valóságot. A legnagyobb probléma a tartalomgyártással az az, hogy rendkívül drága, legyen szó energiáról, időről vagy pénzről, önmagában pedig a sok tartalom, vagy a jó tartalom nem garantálja a jó keresőben való szereplést is.

A Google keresőmotorja ugyanis nem csak a szöveg tartalmát nézi. Figyeli a téma általános netes lefedettségét, figyeli a szöveg aktuálitását és figyeli azt, hogy mennyire “terjed”. Hiába írod meg a világ legjobb szövegét, ha nem szánsz időt a terjesztésére.

Ráadásul a honlap szövegíró nem csak “szöveget ír”, hanem elvezeti A pontból B-be az olvasót is az általa készített tartalommal. Lehetőleg a konvertálás felé.

Ha nem költséghatékony a tartalomgyártási folyamatod, egy rosszul belőtt Google Ads vagy Facebook-hirdetés kampányhoz hasonlóan csak égeted vele a pénzt. Mi ezt a problémát egy több lépésre szétszedett, évek óta finomítgatott folyamattal próbáljuk kompenzálni. Igen, törekszünk a jó minőségre, az értéket adó tartalomra, ugyanakkor egy honlap szövegíró számára fontos, hogy meghúzza a tökéletességre vagy a hatékonyságra való törekvés közötti határt. A folyamatunk jelen pillanatban a következőképpen néz ki:

  • Témakeresés: a szükséges kulcsszó és témakör meghatározása.
  • Téma kutatása: források és szükséges információk felkutatása.
  • Szövegírás: a cikk elkészítése.
  • Kommunikáció: levelezés az ügyféllel, revízió elintézése.
  • Adminisztráció: a folyamatok részidőinek naplózása, műveletek az ERP-ben.
  • Terjesztés.

Az apróbb lépésekre bontott folyamatnak köszönhetően párhuzamosan tudunk több cikket is készíteni. A négy plusz egyes kihívásban most az a csalás, hogy a témakeresés, a közben már megírt vázlat és a témakutatás már elkészült. A vázlatokat konkrétan egy mozifilm megnézése előtti kényszernapozás közben írtam meg minden cikkhez. Pár perc alatt meglett az öt cikk váza, a kutatást pedig már céltudatosan kezdhettem el.

Linképítés?

hálózat

Mint említettem, az ötből három cikket linképítésnek szánok. Tíz évvel ezelőtt a legtöbb szakember nem igazán erőltette volna meg magát azzal, hogy több órányi időt toljon egy-egy linképítő cikkbe, a helyzet azonban már sokat változott azóta. A Google vadászik a linképítésekre, ami valahol érthető, mivel rengeteg statisztikai célból készült, ám felhasználók számára értéktelen linkhálózat jött létre.

Linképítés leírás

Mi a linképítést igyekszünk inkább influenszer-marketingszerűen készíteni. Dedikált témakörökkel foglalkozó felületekre készítünk releváns, valódi tartalmat adó cikkeket megjelentetni. Fáj a nyakad? Tessék, itt egy megbízható orvos! Laptopot vennél? Ezeket a vackokat kerüld el! Visít a gyerek? Vegyél neki 175 lóerős motorral szerelt, négykerékmeghajtású John Deere 6175 M traktort! (Akinek most véletlenül marketinget csináltam, nyugodtan küldhet borítékot a nevemre címezve. Szívesen!)

Ez a felfogás azonban azt hozza magával, hogy a linképítés “megdrágul” az értékes tartalomkészítés miatt. Akár egy céges blogot akarsz vezetni, akár influenszeri pályára készült vagy vendégírásokat gyártanál linképítés céljából, optimalizálnod kell a szövegírás folyamatát a költséghatékonyság érdekében.

A honlap szövegíró maraton eredményei

Szándékosan nem maratoni jelleggel végeztem a feladatokat, hanem egy lazulós napra betervezve. Az első három cikket nagyjából egyben nyomtam le, közben igyekeztem 25 perces pomodoro ciklusokkal dolgozni. Kell az agynak a kis kikapcsolódás, ráadásul izületi gyulladásom van, ami miatt nem árt félóránként átmozgatnom magam.

Például azzal, hogy megetetem a macskát.

A teljes időbefektetéshez számolj hozzá 10 percnyi előzetes munkát a témakör és cím meghatározása kapcsán, a teljesen különálló kutatásra pedig 25 perc.

Az eredmények:

  1. 4112 karakter, 50 perc szövegírás (laza kutatással), 20 perc publikálás. A WordPress szívózott a képekkel, nem akarta beilleszteni őket, de végül megoldódott másik képszerkesztővel.
  2. 3230 karakter, 50 perc szövegírás (laza kutatással), 12 perc publikálás. Hozott anyagból dolgoztam, plusz viszonylag egyszerű is volt a cikk koncepciója, így egész gyorsan végeztem vele.
  3. 2278 karakter, 40 perc szövegírás (laza kutatással), 10 perc publikálás. Talán ezt a cikket egy kicsit gyengébbnek érzem, még lehet, hogy egy revízió kapcsán bővíteni fogom. A kérdést megválaszoltam, csak talán nem elég mélyen.
  4. 7618 karakter, 75 perc szövegírás, publikálás és kutatás nélkül. Hosszú anyag lett, ilyenkor tényleg több képanyag és formázás kell bele.
  5. 4800 karakter, 50 perc szövegírás, publikálás és kutatás nélkül. Az első 25 percet a háromcikkes maraton között nyomtam le, a másodikat pedig miután mindennel elkészültem.

Jó élmény volt, korrekt időintervallumon belül végeztem a feladatokkal, ráadásul még a ház körül is tudtam pár dolgot végezni anélkül, hogy elveszítettem volna a nap vezérszálát.

Megjegyzés: a Pomodoro ciklus nem csak egy honlap szövegíró feladat közben jön jól, hanem bármilyen szellemi feladat végzése közben. A témával kapcsolatban ajánlom ezt a cikkünket is.

Konklúzió

Az előző cikkben foglaltakhoz képest láthatod, hogy mennyit számít a sallangmentes, egyszerűsített, ám kellően áttervezett tartalomgyártási folyamat. Hagyj időt a felkészülésre és pihenésre, ugyanakkor kerüld a túlzott optimalizálás veszélyét!

A honlap szövegíró feladata nem a tökéletes tartalom gyártása, hanem az értékeset és költséghatékonyat alkosson. Törekedj az utóbbi kettőre és ne felejtsd el kellő promócióval megtámogatni sem!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..