Korábban már csináltam egy hasonló honlap szövegíró “kihívást”, amelynek keretében 4 cikket, plusz egy összefoglalót írtam meg egy nap alatt. Kíváncsi voltam, hogy az időközben sokat ért folyamatunk vajon hogyan járul hozzá az idő- és energiabefektetés hatékonyabbá tételéhez, ezért egy szép csendes napon belevágtam egy újabb hasonló kísérletbe.
Az előzménycikket itt találod.
A honlap szövegíró maraton célja
A napi feladat öt cikk megírása volt előre elkészült vázlatok és témaköri meghatározás, ám csak részleges kutatás alapján. A témák:
- linképítés: online hirdetés rendszer egyszerű kis bemutatója
- linképítés: “ezért ne vegyél ellenőrizetlen forrásból olcsó sminket”
- linképítés: üdülőhely specifikus módon belőtt ajánlója
- Street Racing Syndicate játékbemutató a saját blogomra
- a szövegírásos tapasztalatok összefoglalója
Az első három esetében publikálással is számolni kellett. A negyedik egy hubjellegű felületre készült, ott a screenshotok kiválasztása és elhelyezése időigényesebb, így nem azt nem terveztem be. Persze az ötödiknél sem, ott a kissé túlzottan utópisztikus elképzeléseim miatt szükséges volt egy revízió.
A szövegírás folyamata a cégünknél
“A tartalom mindenek felett.”
A “Content is king.” a Google egyik találati helyezés kapcsán gyakran emlegetett alapelve, ami bár igaz, nem teljesen fedi a valóságot. A legnagyobb probléma a tartalomgyártással az az, hogy rendkívül drága, legyen szó energiáról, időről vagy pénzről, önmagában pedig a sok tartalom, vagy a jó tartalom nem garantálja a jó keresőben való szereplést is.
A Google keresőmotorja ugyanis nem csak a szöveg tartalmát nézi. Figyeli a téma általános netes lefedettségét, figyeli a szöveg aktuálitását és figyeli azt, hogy mennyire “terjed”. Hiába írod meg a világ legjobb szövegét, ha nem szánsz időt a terjesztésére.
Ráadásul a honlap szövegíró nem csak „szöveget ír”, hanem elvezeti A pontból B-be az olvasót is az általa készített tartalommal. Lehetőleg a konvertálás felé.
Ha nem költséghatékony a tartalomgyártási folyamatod, egy rosszul belőtt Google Ads vagy Facebook-hirdetés kampányhoz hasonlóan csak égeted vele a pénzt. Mi ezt a problémát egy több lépésre szétszedett, évek óta finomítgatott folyamattal próbáljuk kompenzálni. Igen, törekszünk a jó minőségre, az értéket adó tartalomra, ugyanakkor egy honlap szövegíró számára fontos, hogy meghúzza a tökéletességre vagy a hatékonyságra való törekvés közötti határt. A folyamatunk jelen pillanatban a következőképpen néz ki:
- Témakeresés: a szükséges kulcsszó és témakör meghatározása.
- Téma kutatása: források és szükséges információk felkutatása.
- Szövegírás: a cikk elkészítése.
- Kommunikáció: levelezés az ügyféllel, revízió elintézése.
- Adminisztráció: a folyamatok részidőinek naplózása, műveletek az ERP-ben.
- Terjesztés.
Az apróbb lépésekre bontott folyamatnak köszönhetően párhuzamosan tudunk több cikket is készíteni. A négy plusz egyes kihívásban most az a csalás, hogy a témakeresés, a közben már megírt vázlat és a témakutatás már elkészült. A vázlatokat konkrétan egy mozifilm megnézése előtti kényszernapozás közben írtam meg minden cikkhez. Pár perc alatt meglett az öt cikk váza, a kutatást pedig már céltudatosan kezdhettem el.
Linképítés?
Mint említettem, az ötből három cikket linképítésnek szánok. Tíz évvel ezelőtt a legtöbb szakember nem igazán erőltette volna meg magát azzal, hogy több órányi időt toljon egy-egy linképítő cikkbe, a helyzet azonban már sokat változott azóta. A Google vadászik a linképítésekre, ami valahol érthető, mivel rengeteg statisztikai célból készült, ám felhasználók számára értéktelen linkhálózat jött létre.
Linképítés leírás
Mi a linképítést igyekszünk inkább influenszer-marketingszerűen készíteni. Dedikált témakörökkel foglalkozó felületekre készítünk releváns, valódi tartalmat adó cikkeket megjelentetni. Fáj a nyakad? Tessék, itt egy megbízható orvos! Laptopot vennél? Ezeket a vackokat kerüld el! Visít a gyerek? Vegyél neki 175 lóerős motorral szerelt, négykerékmeghajtású John Deere 6175 M traktort! (Akinek most véletlenül marketinget csináltam, nyugodtan küldhet borítékot a nevemre címezve. Szívesen!)
Ez a felfogás azonban azt hozza magával, hogy a linképítés “megdrágul” az értékes tartalomkészítés miatt. Akár egy céges blogot akarsz vezetni, akár influenszeri pályára készült vagy vendégírásokat gyártanál linképítés céljából, optimalizálnod kell a szövegírás folyamatát a költséghatékonyság érdekében.
A honlap szövegíró maraton eredményei
Szándékosan nem maratoni jelleggel végeztem a feladatokat, hanem egy lazulós napra betervezve. Az első három cikket nagyjából egyben nyomtam le, közben igyekeztem 25 perces pomodoro ciklusokkal dolgozni. Kell az agynak a kis kikapcsolódás, ráadásul izületi gyulladásom van, ami miatt nem árt félóránként átmozgatnom magam.
Például azzal, hogy megetetem a macskát.
A teljes időbefektetéshez számolj hozzá 10 percnyi előzetes munkát a témakör és cím meghatározása kapcsán, a teljesen különálló kutatásra pedig 25 perc.
Az eredmények:
- 4112 karakter, 50 perc szövegírás (laza kutatással), 20 perc publikálás. A WordPress szívózott a képekkel, nem akarta beilleszteni őket, de végül megoldódott másik képszerkesztővel.
- 3230 karakter, 50 perc szövegírás (laza kutatással), 12 perc publikálás. Hozott anyagból dolgoztam, plusz viszonylag egyszerű is volt a cikk koncepciója, így egész gyorsan végeztem vele.
- 2278 karakter, 40 perc szövegírás (laza kutatással), 10 perc publikálás. Talán ezt a cikket egy kicsit gyengébbnek érzem, még lehet, hogy egy revízió kapcsán bővíteni fogom. A kérdést megválaszoltam, csak talán nem elég mélyen.
- 7618 karakter, 75 perc szövegírás, publikálás és kutatás nélkül. Hosszú anyag lett, ilyenkor tényleg több képanyag és formázás kell bele.
- 4800 karakter, 50 perc szövegírás, publikálás és kutatás nélkül. Az első 25 percet a háromcikkes maraton között nyomtam le, a másodikat pedig miután mindennel elkészültem.
Jó élmény volt, korrekt időintervallumon belül végeztem a feladatokkal, ráadásul még a ház körül is tudtam pár dolgot végezni anélkül, hogy elveszítettem volna a nap vezérszálát.
Megjegyzés: a Pomodoro ciklus nem csak egy honlap szövegíró feladat közben jön jól, hanem bármilyen szellemi feladat végzése közben. A témával kapcsolatban ajánlom ezt a cikkünket is.
Konklúzió
Az előző cikkben foglaltakhoz képest láthatod, hogy mennyit számít a sallangmentes, egyszerűsített, ám kellően áttervezett tartalomgyártási folyamat. Hagyj időt a felkészülésre és pihenésre, ugyanakkor kerüld a túlzott optimalizálás veszélyét!
A honlap szövegíró feladata nem a tökéletes tartalom gyártása, hanem az értékeset és költséghatékonyat alkosson. Törekedj az utóbbi kettőre és ne felejtsd el kellő promócióval megtámogatni sem!