SEO-s megbeszélések, tanácsadások során gyakran dobálózok a relevancia fogalmával. Talán kicsit túlzottan sokszor is, de ennek az az oka, hogy a releváns kifejezések nagyon fontosak a keresőoptimalizálás folyamatában.
Miért jó ha a keresőoptimalizálás során figyelembe vesszük a relevanciát?
Nézzük nagy vonalakban hogyan is elemzi a Google a tartalmat.
Régen, amikor még nem léteztek kifinomult algoritmusok, mesterséges intelligencia és további nyalánkságok, a kereső egyszerűen kulcsszavakat keresett.
Azaz ha rákerestél a „keresőoptimalizálás” kifejezésre, akkor a Google olyan oldalakat mutatott ahol többször is szerepelt a keresőoptimalizálás szó.
Aztán elkezdtek ezzel visszaélni. Viszonylag könnyű volt úgy forgalmat terelni egy weboldalra a keresőből hogy telerakták kulcsszavakkal a tartalmat. (És a meta keyword-ről még nem is beszélek)
A Google tehát kénytelen volt kicsit leszűrni az ilyen jellegű oldalakat. Hosszú éveken keresztül finomították, sőt a mai napig finomítják a keresőalgoritmust.
A lényeg hogy eljutottunk addig, hogy a kereső képes olyan releváns találatokat is mutatni, ahol a kulcsszó konkrétan nem szerepel a szövegben (de kapcsolódik a kereséshez).
Na az előző mondat mutatta be a releváns kifejezés fogalmát.
Ez persze még mindig nem azt jelenti hogy teljesen mindegy hogyan fogalmazol, mert a Googlebot érteni fogja mire gondolsz. Ettől még elég távol vagyunk azért.
Inkább úgy tudod kihasználnia relevanciát egy tartalommarketing kampány során, hogy színesebben fogalmazol.
Ez egyrészt élvezetesebbé is teszi a szöveget, másrészt ha több releváns kifejezést tartalmaz egy szöveg akkor kaphat erősebb pozíciókat is.
Az is tény, hogy sokkal könnyebb egy téma köré épített blogot felfuttatni a keresőben, mint egy vegyes témákat tartalmazó oldalt (ha nagyjából azonosak a körülmények)
Ez a cikk például akkor lesz releváns a relevancia kulcsszóra ha a leírom mi a releváns más szóval. A legötletesebb szót a Wikipédia szolgáltatta, azt jelenti idevágó.
De egy téma köré épített weboldalt, ami nem tartalmaz nagyon irreleváns témaköröket, tele lesz mindenféle témába vágó témával. Ami egyértelműen jelzi a keresőnek, hogy az adott témában ezt az oldalt megmutathatja a felhasználóknak.
Hogyan találjak releváns kifejezéseket?
Több módszert is használhatsz arra hogy releváns kifejezéseket tudj feltérképezni.
- Kulcsszókutatás: A kulcsszókutatásnak alapvetően ez célja is. Persze egy nem teljeskörű kutatás során fontos milyen eszközt használunk, hiszen a legtöbb kulcsszókereső eszköz nem tud valódi relevanciát, csak hasonló szóalakot detektálni.
- Google Related Search: Google kereséshez kapcsolódó releváns kifejezések a keresőben magában is megtalálhatóak. Magyarul a Kapcsolódó keresések blokkot keresd a találati oldalon.
- TF/IDF: TF/IDF elemzés által, kicsit más megközelítésből ugyan de szintén a relenáns kifejezéseket keresed meg. Pontosabban azokat a kifejezéseket amelyek egy adott találati lista legjobb találatira jellemzőek.