Mit jelent a releváns kifejezés és mire használjuk a SEO-ban?

Mitől releváns valami?

SEO-s megbeszélések, tanácsadások során gyakran dobálózok a relevancia fogalmával. Talán kicsit túlzottan sokszor is, de ennek az az oka, hogy a releváns kifejezések nagyon fontosak a keresőoptimalizálás folyamatában.

Miért jó ha a keresőoptimalizálás során figyelembe vesszük a relevanciát?

Nézzük nagy vonalakban hogyan is elemzi a Google a tartalmat.

Régen, amikor még nem léteztek kifinomult algoritmusok, mesterséges intelligencia és további nyalánkságok, a kereső egyszerűen kulcsszavakat keresett.

Azaz ha rákerestél a “keresőoptimalizálás” kifejezésre, akkor a Google olyan oldalakat mutatott ahol többször is szerepelt a keresőoptimalizálás szó.

Aztán elkezdtek ezzel visszaélni. Viszonylag könnyű volt úgy forgalmat terelni egy weboldalra a keresőből hogy telerakták kulcsszavakkal a tartalmat. (És a meta keyword-ről még nem is beszélek)

A Google tehát kénytelen volt kicsit leszűrni az ilyen jellegű oldalakat. Hosszú éveken keresztül finomították, sőt a mai napig finomítják a keresőalgoritmust.

A lényeg hogy eljutottunk addig, hogy a kereső képes olyan releváns találatokat is mutatni, ahol a kulcsszó konkrétan nem szerepel a szövegben (de kapcsolódik a kereséshez).

Na az előző mondat mutatta be a releváns kifejezés fogalmát.

Ez persze még mindig nem azt jelenti hogy teljesen mindegy hogyan fogalmazol, mert a Googlebot érteni fogja mire gondolsz. Ettől még elég távol vagyunk azért.

Inkább úgy tudod kihasználnia relevanciát egy tartalommarketing kampány során, hogy színesebben fogalmazol.

Ez egyrészt élvezetesebbé is teszi a szöveget, másrészt ha több releváns kifejezést tartalmaz egy szöveg akkor kaphat erősebb pozíciókat is.

Az is tény, hogy sokkal könnyebb egy téma köré épített blogot felfuttatni a keresőben, mint egy vegyes témákat tartalmazó oldalt (ha nagyjából azonosak a körülmények)

Ez a cikk például akkor lesz releváns a relevancia kulcsszóra ha a leírom mi a releváns más szóval. A legötletesebb szót a Wikipédia szolgáltatta, azt jelenti idevágó.

De egy téma köré épített weboldalt, ami nem tartalmaz nagyon irreleváns témaköröket, tele lesz mindenféle témába vágó témával. Ami egyértelműen jelzi a keresőnek, hogy az adott témában ezt az oldalt megmutathatja a felhasználóknak.

Hogyan találjak releváns kifejezéseket?

Több módszert is használhatsz arra hogy releváns kifejezéseket tudj feltérképezni.

  1. Kulcsszókutatás: A kulcsszókutatásnak alapvetően ez célja is. Persze egy nem teljeskörű kutatás során fontos milyen eszközt használunk, hiszen a legtöbb kulcsszókereső eszköz nem tud valódi relevanciát, csak hasonló szóalakot detektálni.
  2. Google Related Search: Google kereséshez kapcsolódó releváns kifejezések a keresőben magában is megtalálhatóak. Magyarul a Kapcsolódó keresések blokkot keresd a találati oldalon.
  3. TF/IDF: TF/IDF elemzés által, kicsit más megközelítésből ugyan de szintén a relenáns kifejezéseket keresed meg. Pontosabban azokat a kifejezéseket amelyek egy adott találati lista legjobb találatira jellemzőek.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .