Reszponzív weboldal vagy AMP? Mit mond a Google?

AMP

A Google a 2016-os év elején vezette be az AMP (Accelerated Mobile Pages) használatát a Google keresőben. A gyorsított mobilos oldalak tulajdonképpen ki is válthatnák a reszponzív oldalak használatát, de érdemes továbbra is különálló dologként kezelni a kettőt!

Mielőtt továbbhaladnánk itt a kötelező kör, azaz hogy mindenki tisztában legyen vele miről is van szó, itt a magyarázat.

Milyen egy reszponzív weboldal?

Reszponzív weboldal alatt olyan honlapokat értünk, amelyek egyaránt használhatóak asztali gépen, és mobiltelefonon is. Gyakorlatilag így terjedt el a fogalom a köztudatban. Ez igaz is, de tulajdonképpen a reszponzivitás esetében arról beszélünk hogy a weboldal kinézete alkalmazkodik a felbontáshoz, a képernyőméretéhez, az  arányokhoz.

Ma ez már alapkövetelmény, hiszen ma már többen használjuk mobiltelefonról az internetböngészőt mint asztali PC-kről vagy laptopokról.

Mi az az AMP?

A mobilok terjedésének köszönhetően más igények is megjelentek a reszponzivitáson felül. Továbbra is fontos hogy a weboldal használható legyen a mobilokon, de a reszponzivitás arról nem szól általában hogy a weboldal betöltési sebessége milyen gyors.

Az gyorsított oldalak használata azonban megoldja ezt a gondot, hiszen egy szupergyors és tömör kivonatát jelenti a weboldalnak, amit a keresőből pillanatok alatt elérhet a látogató.

Hogyan valósul meg?

Az AMP egy kötöttebb HTML-t jelent, ami sok korlátozást is magában foglal, például tiltott a JavaScript használata a kódban. Ezért cserébe azonban egy optimalizált sebességű tömör kódot kapunk, amit a kereső könnyedén tárolni tud a saját szerverein.

Ha mobiltelefonról indítunk keresést egy kulcsszóra a Google-ben, és a találati listán található oldalnak létezik indexelt AMP verziója, az nyílegyenesen a Google cache-ből fog betöltődni.

ITZen AMP

A keresőoptimalizálás és az AMP

Mivel a keresőoptimalizálás szempontrendszerében jelentős faktor a weboldal betöltési sebessége, így már akkor is helyezésjavulás érhető el, ha gyorsabbá tesszük azt.

A Google rendkívüli módon támogatja az gyors megoldásokat, így valószínűleg külön jutalmazza azt is aki használja a rendszert. Ennek egyértelmű bizonyítékát találtam a közelmúltban.

AMP teszteredmények

Milyen hatással van mindez a keresőben elfoglalt pozícióra? Kifejezetten pozitívval, erről egy tesztoldal is tanúskodik.

A tesztalany egy WordPress alapú weboldal volt, mely stabil, de nem túl erős pozíciót tudott magáénak a keresőben. (Nem, nem az ITZen :))

Az WordPress AMP verziójának elkészítése bővítmény segítségével történt, aminek publikálása után néhány nappal a Search Console figyelmeztetést küldött miszerint indexelte azt. Igazából hibaüzenetet küldött miszerint:

“A Google rendszerei azt észlelték, hogy néhány AMP-oldala nem felel meg az irányelveinknek, és emiatt nem jelenik meg a Google Keresés AMP-specifikus szolgáltatásaiban”

A hibát egy másik bővítmény okozta, mely valószínűleg nem volt még felkészítve az AMP-ra, szerencsére ezt könnyedén orvosolni sikerült egy egyszerű funkció leállításával.

Eredmények

A hiba javítása után néhány nappal az oldal megfigyelt kulcsszavai előrébb jutottak, átlagosan 10 pozíciót minden kulcsszó esetében. Az oldalon ez idő alatt más módosítás nem történt, és a tesztidőszak alatt Google frissítésről nincs tudomásom,úgyhogy egyértelműen elkönyvelhető a siker az AMP számlájára.

AMP HTML

Természetesen a gyorsított mobil oldalak nem WordPress specifikusak. Az AMP HTML könnyedén elsajátítható, bővítmény nélkül is implementálható. Az eredeti oldalba pedig mindössze egy hivatkozást kell elhelyeznünk, hogy a Google is tudomást szerezzen róla.

Nehézséget okozhatnak ugyan a követőkódok, például a Google Analytics beépítése hiszen a JavaScript nem használható ezeken a verziókon, de szerencsére erre is vannak megoldások.

Jó hír továbbá az Adsense megjelenítést használóknak, hogy a hirdetések is támogatottak, ami ugyan kicsit ellentmond az rendszer alapelveinek, de nyilván nem önmaga ellensége a Google sem. 🙂

Miről ismerhető fel?

Mobilos keresések során, a találati listában a villám ikon jelzi a gyorsított oldalakat:

Hogyan néz ki?

Nézd meg a saját szemeddel. Ennek a bejegyzésnek az AMP verziója itt érhető el!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..