Miért fontos ismerned a technológiát, ha a sikeres vállalkozások közé szeretnél jutni?

A sikeres vállalkozások receptje

Fiktív, de nagyon is valós elemekből építkező történetünk Huba, 30 éves informatikai szakember, egy néhány hónapja működő vállalkozás feje. Jó képességű, éleslátó fiatalember, akitől távol áll a lustálkodás és merev gondolkodás, mégis éveken keresztül sodródott cégről cégre. Ez hogy fordulhatott elő vele? Hogy fordulhat elő veled? Hogyan lehetsz egy sikeres vállalkozás feje?

Miért született cikk a sikeres vállalkozások témájáról?

Valójában egy kísérlet hozadéka az anyag, de úgy láttuk sokaknak tudunk ezzel segíteni, esetleg egy kis inspirációt adhatunk. A történet egy tipikus pályát ír le. A részletek igazak mindannyiunkra egy picit, de bizonyára sok egyedi eltérést fogsz találni. Éppen ezért..

..mit szólsz egy kis játékhoz?

Ha van kedved, a bejegyzés végén írd meg a saját történeted!

Huba tapasztalatai

A „közszféra”

Hubának nincs diplomája, szakmát tanult. Mivel a közszférában alacsonyabbak az elvárások egy kezdővel szemben, így értelemszerű módon ott kezdett.

Teli volt energiával és lendülettel, azonban már első munkahelyén folyamatosan falakba ütközött. Hiába panaszkodtak a dolgozók, amikor újításra került a szó, mindenki hallgatott vagy elégedetlenkedett az önfejlesztést igénylő módszerek kapcsán. Huba ekkor még nem értette, miért nincs senkiben motiváció. Ezeket tapasztalta:

  • a folyamatok nincsenek optimalizálva
    • nincs központi rendszer a feladatok kiosztására és vezetésére
    • nincs központosított adattárolás
    • rengeteg a felesleges, kézzel végzett munkavégzés
  • a technikai eszközök teljesítmény és biztonság szempontjából végletesen elavultak
  • …de a dolgozók még tíz év alatt sem tanulták meg használni őket
  • a továbbképzések nem adtak fejleszthető tudást (már ha egyáltalán voltak)
  • nem lehetett eltávolítani a munkavégzést akadályozó embereket

Álmatlan éjszakáin Huba sokat gondolkodott, hogy miért ennyire rossz a helyzet. Szerinte a legnagyobb problémát a rendszer általános merevsége okozza:

    • pocsék fizetések, amelyeket nem befolyásol az elvégzett munka színvonala és mennyisége
    • az ambiciózus emberek csak a ranglétrán akarnak feljebb jutni, de nem akarnak javítani a rendszer működésén
    • a közszférás intézményeket legfeljebb átszervezik, de működésük biztosítva van

 

  • a verseny és a létbizonytalanság hiánya miatt a vezetőket és dolgozókat legfeljebb a felsőbb szintekről jövő lecseszés motiválja

 

Huba elkezdett maszekolgatni a munka mellett, azonban a 14 órára nyúló napok és az idegölő kérések miatt váltott. Az új helyen ketten voltak körülbelül kétszáz dolgozóra és a technikai háttér is fejlettebb volt. A szimpatikus felszín alatt azonban még rosszabb helyzet fogadta:

  • A képzetlen felhasználók állandó hepldeskeltetése miatt még jobban el kellett hanyagolnia a fenntartási feladatokat.
  • Még többet adminisztrált
  • De most már legalább rendszergazdaként a rendezvények egy részét is neki kellett megoldania, pedig azok egyértelmű hangtechnikusi végzettséget igényeltek.
  • A hálózathoz semmiféle dokumentáció nem volt.

Hubának elege lett, továbblépett a versenyszférába.

A magánszféra

… a KKV szektorban újból hatalmas fejetlenség fogadta, rengeteg szimptóma hasonló volt a közszférában tapasztaltakhoz. Itt ugyan lett volna motiváció (profitszerzés), azonban a tradicionális gondolkodásmód hamarosan csődközeli állapotba vitte a céget:

  • A folyamatok itt sem voltak optimalizálva:
    • a vállalatirányító rendszer vagy végletesen elavult volt, vagy nem volt a cég igényeire szabva
    • több projektgazda volt egy projektnél, ami fejetlenséget okozott
    • itt is rengeteg volt a felesleges lépés a feladatok végrehajtása során
  • A hiányos dokumentáció akadályozta a munkavégzést.
  • Nem volt fix házirend az eszközök használatával kapcsolatban.
  • A beszerzések átgondolatlanok voltak: sok pénzt adtak ki később kihasználatlan, nem ritkán csupán státuszszimbólumként alkalmazható eszközökre.
  • Nem volt egységesített továbbképzés.
  • Az internetes jelenlét fontosságát nem értették meg a vezetők.

Hubát motiválta a tény, hogy nem szerette az éhenhalás gondolatát, ezért továbblépett a KKV szektorban: új munkahelye egy kicsit nagyobb volt.

…aztán amikor javítani akart a dolgokon, gyorsan ki is rúgták.

Mutatom, hogyan alapozta meg vállalkozása jelenét technikai szempontból

Huba nem esett kétségbe, némi tervezést követően belevágott egy webfejlesztő vállalkozásba. Tisztában volt azzal, hogy nem a mentalitásával, a munkája minőségével vagy a teherbírásával volt a baj. A megbízások számán nem aggódott, tisztában volt azzal, hogy meg tud majd élni a munkából.

Huba viszont skálázható rendszerben gondolkodott, mert nem akarta elkövetni azokat a hibákat, amelyeket számtalan korábbi munkahelyén tapasztalt. Habár ő webfejlesztő vállalkozást indított, az ő megoldásai nálad is működhetnek! Ötletei beváltak, egy év múlva már hárman, két év múlva már négyen dolgoztak a cégnél és rengeteg külső partnerre is szert tett.

Kezdetben négy részre osztotta a technikai dolgokat, amelyekre szüksége van egy jól működő vállalkozásnak:

Szolgáltatások

Egy kis megjegyzés. Ha te nem vagy egy kifejezetten IT szemléletű vállalkozás, a siker szempontjából akkor is érdemes sorra venned ezeket a lehetőségeket.

Vállalatirányítási rendszer

A folyamatok optimalizációjához rengeteg módszertani könyvet el kellett olvasnia, ez majd egyszer egy másik cikk témája lesz. Technikai oldalon viszont „csak” egy jó vállalatirányítási rendszerre volt szüksége, amellyel

  • követni lehetett a megbízások útját
  • a projektek feladatait
  • a projektek időigényét
  • a kiadások és bevételek adatait
  • központosított kommunikációhoz platformhoz jutott, legyen szó kollégákról, ügyfelekről.
  • jó lenne ha az árajánlatok is áttekinthetőek maradnának

Internetes számlázószoftver

Huba a kézi számlázás ötletét nagyjából első gondolatként elvetette, mert időigényes és pontatlan is. A különböző számlázóprogramok sem feleltek meg az igényeinek, ezért egy internetes szolgáltatás mellett döntött, amely segítségével gyorsan végezheti el a feladatot, ráadásul közvetlenül a felületről kiküldheti ügyfeleinek az emaileket.

Felhőszolgáltatás

A dokumentumok kezeléséhez felhőszolgáltatásra fizetett elő, mivel a kezdeti szakaszban home office-ban gondolkodott. (Miért? Lentebb írok erről is.) Ennek segítségével a cég dolgozói bármilyen korszerű eszközről elérik a dokumentumokat, jegyzeteket.

Szakmai eszközök

A megbízások elvégzéséhez, analitikához és a szolgáltatások elvégzéséhez rengeteg havidíjas előfizetésre van szükség, legyen szó blogokról vagy szoftverekről.

Tárhelyek

A saját és az épülő projektek számára tárhelyszolgáltatásra is elő kellett fizetnie.

Telefon és internet

A fő elvek: korlátlan beszélgetési lehetőség, szélessáv és magas rendelkezésre állási idő.

Szoftverek: itt most nagyon figyelj!

Az előbb említett internetes, böngészőben futó szolgáltatásokon keresztül iszonyatos összegeket spórolhatsz. Hogy miért?

Mert platformfüggetlenek.

Ha a céged nem használ platformhoz kötött extra szoftvereket, vagy szanaszét makrózott Excel-táblázatokat, akkor érdemes elgondolkodnod azon, hogy némi továbbképzés keretében nem lenne egyszerűbb az ingyenes rendszerekre átállnod?

Ha mindenáron Windows alapokra akarsz építeni, akkor egy munkaállomásnál a következő dolgokra kell költened:

  • operációs rendszer
  • irodai szoftvercsomag
  • vírusirtó (bár ezen a téren a beépített Windows 10-es megoldás rengeteg javult az utóbbi időben)

A Linux viszont ingyen van és az irodai szoftvercsomag is hozzá. Vírusirtót vehetsz ugyan, de itt is vannak ingyenesen hozzáférhető megoldások.

Tudtad hogy a sikeres vállalkozás egyik alapköve lehet az igényre szabott szoftver?

Helyi eszközök

Mint említettem, Huba a kezdeti szakaszban home office-ban gondolkodott. Hogy miért?

  • Rengeteget spórolt az utazáson és kaján.
  • Nem kellett plusz bérleti díjat fizetnie.
  • Vagy hitelt, illetve átalakítási költségeket…
  • …és plusz fenntartási költségeket sem.

Természetesen a home office alapú munkának megvannak a korlátai, ezért tisztában volt azzal, hogy idővel kelleni fog egy központi iroda. A helyi eszközök kapcsán a következőre lesz szükség:

  • egyértelműen dokumentált hálózat
  • uniformizált eszközök és beszerzéseket a fenntartás egyszerűsítése érdekében

Mobil eszközök

Huba több helyen azt tapasztalta, hogy a céges telefonok és laptopok kiosztásának semmi értelme. Oké, megjutalmazhatod a beosztottadat, de biztos jó ez a cégnek?

A mobil eszközöknél nem árt a szigorú házirend és nyilvántartás, mert rövid úton fenntartási és menedzselési rémálommá válhat a téma.

Huba úgy döntött, marad a középkategóriánál: a költséghatékonyságot és megbízhatóságot tartja legfontosabbnak az okostelefonok, laptopok kapcsán.

Vajon mit tartogat a jövő?

Ha kialakítasz egy rugalmas, stabil és skálázható rendszert a cégeden belül, akkor legalább annyira nyugodt leszel, mint Huba.

A technikai eszközök legalább felhasználói szintű ismeretének köszönhetően

  • optimalizálhatod az ügyviteledet
  • javíthatod a beszerzéseid megtérülését
  • megkönnyítheted a munkádat és az életedet
  • növelheted a profitot

Ez nem is igazán csak a technikai ismeretekről szól, hanem az elveid alakításáról. Ha tisztában vagy a technológia fontosságával, akkor megértheted azt is, hogy milyen platformon kell jelen lenned, hogy új ügyfeleket húzz be… ez pedig létfontosságú lesz céged fennmaradása, fejlődése kapcsán.

 

Most jössz te!

Mennyire tartod fontosnak az itt felsoroltakat? hogyan tetted te sikeressé a vállalkozásod?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..