Miért nem működik rendesen a vállalatirányítási rendszer?

miért nem működik a vállalatirányítási rendszer

Az ERP vagy más néven vállalatirányítási rendszer bevezetése nem problémamentes feladat. A folyamatot sok esetben pont az azt használók nehezítik meg azzal hogy nem hajlandóak feladataik részévé tenni.

Mi haszna a vállalatirányítási rendszer bevezetésének?

Önmagában egy vállalatirányítási rendszer nagyszerű lehetőségeket rejt, mivel:

  • optimalizálja a munkára fordított időt és költségeket
  • egyszerűsíti a belső kommunikációt
  • bármikor képes információkat szolgáltatni

Bizonyára sok előnyét fel lehetne még sorolni, azonban az egész nem fog rendesen működni addig, míg rá nem bírjuk minden munkatársunkat, beleértve a vezetőséget is a napi szintű használatába.

Miért nem vagyunk hajlandóak használni egy jól működő rendszert?

Ennek fő oka talán az információ hiánya. A baj azzal van, hogy sok esetben az, akinek a munkáját a leginkább megkönnyítené egy ilyen rendszer, nincs tisztában ezzel a ténnyel. Felesleges az ERP előnyeit taglalni olyannak, aki határozottan eldönti hogy nem akar foglalkozni vele.

Egy átlagos tréning a cégen belül sajnos ezekben az esetekben ritkán segít, mivel a problémás személyek szemléletén szükséges változtatni. Valahogy meg kell értetni vele, ma már nem kényelmi szempontról beszélünk, hanem szükségletről.

study photo

A cégeknek akik talpon akarnak a jelenlegi versenyhelyzetben maradni, el kell fogadniuk a tényt, hogy versenytársaik előbb vagy utóbb elkezdik használni ezeket a rendszereket, és aki hatékonyabban használja azt, óriási piaci előnyre tesz szert.

Mi a probléma az ERP oktatási stratégiájával?

Vállalatirányítási rendszer bevezetéséhez bizonyos az oktatás létfontosságú. A probléma az, hogy ezek az oktatások inkább a rendszer használatáról szólnak, miközben annak alapelveiről ritkán esik szó.

A “Ha erre a gombra kattintunk, akkor megnyílik egy…” típusú oktatásnak ritkán van szemléletformáló ereje. A felhasználók unják, és azt érzik szó szerint hülyének nézik őket! A technológia korában ezek csak apró részletek, amik megértéséhez általában a rendszer súgója is elegendő információ szolgáltathat.

Mivel érdemes kezdeni az ERP oktatást?

Tényekkel! Konkrét, a céget érintő problémákra, a rendszer által nyújtott megoldással. Meg kell mutatni azt, hogy Géza a termelésről időben értesülhetne az általa várt szállítmány beérkezéséről a raktárba, hiszen amint az Jucika bevételezte a tételeket, automatikusan elindul a gyártás-előkészítés folyamata.

Meg kell mutatni mennyire megbénítja az egészet az, ha munkaügyes Ica már napok óta vár egy visszaigazolást a főnökétől, amit ő egyszerűen nem tart fontosnak és nem foglalkozik vele. A legrosszabb az, amikor kiderül, a feladat már két hete késében van, és kihatott egy szerződéskötésre is. Mit tesz ilyenkor ugyanez a főnök? Elkezd felelősöket keresni, kiabál Icával, még lehet hogy a fizetéséből is levonat valamennyit, miközben a rendszerben az ő feladatlistájában állt meg a folyamat még 3 héttel ezelőtt.

Ez sajnos nagyon is életszerű példa.

Két dolgot kell betartani, hogy elkerüljük ezt:

  1. Mutassuk meg rendszerszinten a felhasználóknak, mi történik azután ha ők elvégezték a feladat rájuk szabott részét. Tudassuk velük, hogy az a jóváhagyás, vagy visszaigazolás ami nekik olyan jelentéktelennek tűnik, egy komplexebb folyamat része. Ez vonatkozik a vezetőkre is!

  2. Legyen valaki, akinek az a feladata, hogy felügyeli rendszerben minden megfelelően működik-e. Az oktatást végző ERP-specialista nem minden esetben alkalmas erre, illetve az ő dolga éppen az, hogy a rendszer használatát megtanítsa, viszont ne várjuk el egy külső szakembertől, hogy a belső folyamatokat maradéktalanul átlássa.

Következtetések

Addig amíg vezetőink nem hajlandóak megérteni egy vállalatirányítási rendszer lényegét, addig az nem várható el a munkavállalótól sem.

Minden esetben mérlegelni kell a saját felelősségünket is akkor ha a rendszer rosszul teljesít.

El kell fogadni, ezek a rendszerek hatalmas összefüggéseket valósítanak meg, a számunkra látszólag apróságnak tűnő feladatok, a cég szempontjából akár kritikus kérdéseket is érinthet.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..