A Youtubers Union egy 2018-ban alakult kezdeményezés, amelyhez a platform tartalomgyártói csatlakozhatnak. 2019. júliusában indult el az IG Metal szakszervezettel közös kampányuk, a Fairtube, amellyel a Youtube egyoldalú döntési jogát kívánják korlátozni.
Mik a szabályok?
Egy Youtube csatorna felfuttatásába és szinten tartásába döbbenetes mennyiségű munkát kell beleölni. Stratégiai kutatások, ütemtervek, tartalomgyártás és a kiegészítők elkészítése, monetizációs terv, adatelemzés… Patreon, Facebook és a többi.
Ez egy „kisvállalkozó” számára, aki nem tud plusz munkatársakat felvenni a feladatok kezelésére, brutálisan megterhelő. Pláne akkor, ha a platform szabályait egyfajta misztikum lengi körbe és szinte lehetetlen valós személlyel felvenni a kapcsolatot bármilyen probléma esetén.
Üzleti szempontból teljesen tiszta a dolog. Te független vállalkozó vagy, a Youtube adja a platformot, a fokozott verseny és a káosz adta váratlan helyzetek pedig mindenütt jelen vannak. Viszont felhasználói, azaz tartalomgyártói oldalról is érthető a negatív hozzáállás, pláne az utóbbi időben elkövetett szerzői jogi visszaélések, illetve a Youtube algoritmusának kiszámíthatlan „viselkedése” miatt. Néhány példa:
- szerzői jogi követelések használata zsarolásként,
- az algoritmus nem megfelelő szűrőmechanizmusa miatt Logan Paul botrányos videója trendingbe kerülhetett,
- számos panasz demonetizációra, törlésekre és tiltásokra.
Honnan származik egy Youtube tartalomgyártó jövedelme?
Youtube-partner: legalább 1000 feliratkozóval és 4000 órányi nyilvános megtekintéssel rendelkező alkotó, aki tagja a Youtube-partnerprogramjának és rendelkezik Adsense fiókkal.
A pénzkeresés három fő módja Youtube-on:
- Influenceri munka, szponzorált tevékenység, termékmegjelenítés.
- Közösségi finanszírozás, például Patreon.
- Adsense reklámok megjelenítése a videók előtt és közben.
A legnagyobb problémát jelen esetben az Adsense reklámok jelentik, ugyanis ezek teljes egészében a Google kezében vannak. Egy jelentősebb algoritmus változás, egyoldalú policy változtatás vagy egy szerzői jogi követeléssel való visszaélés miatt a Youtube demonetizálhat egy videót, azaz az alkotó elesik a tartalom által generált jövedelemtől.
Az algoritmus működése nem tisztázott, a szerzői jogi követelések valós működése nem egyértelmű, ráadásul a kontentgyártók jelentős része nem is tud kihez fordulni. A Youtube-partnerek így anyagilag kiszolgáltatott helyzetben vannak, ezért nem meglepő a Fairtube létrejötte.

A Fairtube kampány háttere
A Fairtube-kampány, illetve a Youtubers Union kezdeményezője egy Jörg Sprave nevű német tartalomgyártó, aki csatornáján főként számszeríjakkal foglalkozik.
Házi készítésű fegyverek? Könnyen támadható témakör.
A Youtubers Union létrejöttének fő oka a 2017-es Adpocalypse volt, amikor is fizetett reklámok jelentek meg kifogásolható videók mellett, így pedig rengeteg reklámozó cég megszakította a szerződését a platformmal. A Youtube szigorította a szabályait, az automatizált rendszer viszont a független, morálisan nem kifogásolható, ám gyanúsnak ítélt tartalmat gyártó alkotókra is lecsapott.
Mivel Sprave fegyverekkel foglalkozik, jelentősen csökkenni kezdett a reklámokból származó jövedelme, ez ellen pedig nem tudott mit tenni. (forrás)
2018-ban megalapította a Youtubers Uniont, amelynek célja az, hogy minél több független tartalomgyártót gyűjtsön össze és képviselje azok érdekeit. Céljai és funkciója ellenére jogi korlátok miatt a kezdeményezés nem minősül hivatalos szakszervezetnek. A Youtube Union 2019-ben szövetségre lépett az IG Metall nevű német szakszervezettel, amely az 1890-es években jött létre(!) és rengeteg kedvezményt vívtak ki a munkások részére a huszadik században.
2019. júliusában a következő videót tették közzé, amellyel kifejezték a szándékukat:
A Fairtube kampány célja
A kezdeményezés hivatalos oldala itt található, egészen aktív blogjukon rengeteg érdekes posztot és esettanulmányt osztanak meg.
A Fairtube kampány hat egyszerű, egyértelmű céllal bír (a hivatalos oldalon található célok fordítása):
- Elérni, hogy nyilvánossá tegyék a pénzügyi juttatásokat és megtekintések számát befolyásoló összes kritériumot.
- Minden döntés és esemény mögött legyen egyértelműen meghatározott ok. Például ha egy videót demonetizálnak, egyértelműen legyen meghatározva, hogy az miben sérti a családbarát tartalmakra vonatkozó szabályokat.
- Valós személlyel való kommunikáció lehetősége, aki megfelelő jogosultsággal és képesítéssel bír, hogy elmagyarázza a problémák hátterét, illetve hiba esetén intézkedjen a javítás kapcsán.
- Negatív hatással bíró döntések esetén a Youtube alkotóknak legyen beleszólási joga az eseményekbe.
- A konfliktusok kezelésének céljából jöjjön létre egy független köztes szervezet.
- A fontos döntések meghozatalában a Youtube alkotók képviselői is vegyenek részt például egy tanácsadó testülettel.
A kezdeményezés két fő ütőkártyája, amennyiben nem megy bele a tárgyalásokba a cég:
- False self-employment: amikor egy cég független munkavállalóként alkalmaz valakit, hogy bizonyos kötelező anyagi juttatások megfizetését kikerülje (például egészségbiztosítási kötelezettség). A szervezet bírósághoz fordul, hogy a Youtube-partnereket Youtube-dolgozókká nyilvánítsa, ez visszamenőlegesen óriási összegekbe kerülne a cégnek.
- GDPR: az elemzések kritériumai és a hozzáféréssel bíró személyek kiléte titkos… a nem átlátható jogosultságok viszont ellentmondanak a GDPR alapelveinek.
A videó megjelenését követően négy hetet kaptak a Youtube vezetői, hogy reagáljanak a követelésekre.
A Fairtube eredményei
A cikk megjelenése idején a kezdeményezés egyelőre csak egy jelentősebb dolgot ért el: a Youtube felsővezetői körétől választ kapott. Ebben jelezték, hogy részt vesznek a tárgyalásokban… rengeteg kötelező sablonszöveg után.