ITZen

Google AMP keresőoptimalizálás tapasztalatok

A Google AMP bevezetését elsősorban a mobileszközök terjedésének köszönhetjük,  célja a gyorsabb oldalbetöltési idő, és a letisztult mobilon is jól kezelhető tartalom létrehozása. Az AMP ezek mellett jelentős faktor a keresőoptimalizálásban is. A kérdés hogy milyen eredményekre számíthatsz ha bevezeted? 

Az elmúlt időszakban volt szerencsém néhány hasonló felépítésű, és tartalommal bíró weboldal statisztikáin keresztül felmérni milyen ereje is van az AMP-nak.

A tesztalanyok

Az adott időszakban 4 már működő weboldalon vezettem be az AMP-ot, ezek közös jellemzőik a következők:

A tesztalanyokat ezen felül 2 csoportra osztom:

  1. Céges bemutatkozó oldalak néhány tartalmi oldallal, tartalmi frissítések nélkül
  2. Blog jellegű oldalak, erősebb Onsite SEO-s alapokkal (Az egyik tesztalany az ITZen.hu ;))

Google AMP keresőoptimalizálás

Az AMP bevezetésének hátterében persze a keresőoptimalizálás állt, főként a céges oldalak esetén. Mindez pluginok segítségével történt, ebben a cikkben nem térnék ki milyen módszerrel, hiszen mindegyik oldal konfigurációja különbözik.

Az AMP WordPress plugin azonban mindegyik fejlesztés alapját adta, viszont önmagában ez nem ad kielégítő eredményt. Több bővítmény is található a WordPress bővítménykönyvtárában, amivel növelni lehet a konfigurálhatóságot, de bővítményben 100%-os megoldást sajnos nem találtam még.

Nem WordPress alapú oldalak és az AMP

Az Google AMP esetén persze ne kössük a WordPress-hez a fogalmat. A szabvány egy szigorúbb HTML-t jelent, amit AMP HTML-nek hívnak. A hatékonysága jó néhány megkötést is eredményez, például a JavaScript használatának korlátozását is.

A Google Analytics mérőkódok elhelyezése például a hagyományos módon nem működik (de van rá megoldás).

A lényeg hogy a weboldal AMP verzióját könnyedén elkészíthetjük akár manuálisan is. Ne törekedj arra, hogy az eredeti weboldalhoz hasonló felépítést érj el, hiszen pont a sallangok tartalomtól történő leválasztása a cél.

Eredmények

Az AMP bevezetése a leglátványosabb a céges oldalak esetén volt. Meglepő módon a módosítások már néhány nap után is eredményeket produkáltak, ez két okra is visszavezethető:

  1. A Pingvin 4.0 valós idejű frissítései is közrejátszhatnak
  2. Mivel az AMP verzió közvetlenül a Google gyorsítótárába kerül, ezért a reakcióidő is rövidebb lehet.

Sebesség

Mint említettem az AMP elsősorban a tartalomelérésének sebességét, ezzel együtt az oldalbetöltési idő növelésével is jár. Mindössze az AMP implementálása jelentős sebességnövekedést mutat  az eredeti főoldallal szemben:

Az eredeti főoldal a következő eredményeket produkálta:

AMP-GTMetrix eredeti

Míg ugyanennek az oldalnak az AMP verziója, minden további optimalizálás nélkül így fest:

Látható hogy a kötött szabvány milyen előnyöket hordoz magában. Jó, persze az AMP oldal gyakorlatilag nem a mi szerverünket fogja terhelni, hanem a Google gyorsítótárát, de a különbség azért jól látható. Az AMP verzió esetén persze jóval szegényesebb a megjelenés, de azt hiszem mobilon nem is igényli senki a csili-vili megjelenést.

A különbségek mind a 4 esetben hasonlóak, de talán itt érzékelhető leginkább a hatás, mivel ez a tesztalany volt a leglassabb az eredti verziót illetően.

Keresőoptimalizálás

A keresőoptimalizálás eredményei azért ilyen egyértelműek, mert az egyik oldal esetén történt egy kis baki. Az oldal fő kulcsszavai egy jelentős ugrás után fokozatosan erősödtek. A sebesség optimalizálása során azonban a cache modul, felülbírálta az AMP HTML-t is, aminek eredményképpen 2 nap után az oldal pozíciói jelentős mértékben visszaestek.

Mivel az AMP oldal nem felelt meg a követelményeknek a Google nem fogadt azt el, amit azonnal jelzett is a keresőtalálatoknál. A hiba javítása után azonban körülbelül 2 nap elteltével visszaerősödött az oldal. Hogy pontosan mennyit?

 

A weboldal fő kulcsszavát tekintve a következő eseményeket tapasztaltam

Szóval az AMP itt körülbelül 30 pozíciót jelentett a keresési találatok között.

Mi a helyzet a többi oldallal?

A növekedés mindegyik oldal esetén érzékelhető.

A másik céges oldal esetén rosszabb helyről indult a keresőoptimalizálás, viszont 20-30 pozíciót itt is ki lehet mutatni

A blogok esetén a vizsgált kulcsszavak jobb helyről, a Google 2. oldaláról indultak, de mivel ezek nehezebb kulcsszavak, illetve a 2 oldalról az elsőre kerülni nehezebb mint a 8.-ról a 2.-ra, nem annyira egyértelműek. A vizsgált kulcsszóra itt a következő eredményeket vehettük észre:

 

Ha szeretnéd hogy a weboldaladra vessek egy pillantást AMP-ügyileg (vagy más okból) üzenj itt!

 

Exit mobile version