Google AMP keresőoptimalizálás tapasztalatok

A Google AMP bevezetését elsősorban a mobileszközök terjedésének köszönhetjük,  célja a gyorsabb oldalbetöltési idő, és a letisztult mobilon is jól kezelhető tartalom létrehozása. Az AMP ezek mellett jelentős faktor a keresőoptimalizálásban is. A kérdés hogy milyen eredményekre számíthatsz ha bevezeted? 

Az elmúlt időszakban volt szerencsém néhány hasonló felépítésű, és tartalommal bíró weboldal statisztikáin keresztül felmérni milyen ereje is van az AMP-nak.

A tesztalanyok

Az adott időszakban 4 már működő weboldalon vezettem be az AMP-ot, ezek közös jellemzőik a következők:

  • WordPress alapon működő oldalak
  • Már indexelt tartalommal bírtak a Google keresőjében
  • A tesztelési időszakban az AMP bevezetésén felül csak a sebesség optimalizálása történt a nem AMP oldalak esetén.

A tesztalanyokat ezen felül 2 csoportra osztom:

  1. Céges bemutatkozó oldalak néhány tartalmi oldallal, tartalmi frissítések nélkül
  2. Blog jellegű oldalak, erősebb Onsite SEO-s alapokkal (Az egyik tesztalany az ITZen.hu ;))

Google AMP keresőoptimalizálás

Az AMP bevezetésének hátterében persze a keresőoptimalizálás állt, főként a céges oldalak esetén. Mindez pluginok segítségével történt, ebben a cikkben nem térnék ki milyen módszerrel, hiszen mindegyik oldal konfigurációja különbözik.

Az AMP WordPress plugin azonban mindegyik fejlesztés alapját adta, viszont önmagában ez nem ad kielégítő eredményt. Több bővítmény is található a WordPress bővítménykönyvtárában, amivel növelni lehet a konfigurálhatóságot, de bővítményben 100%-os megoldást sajnos nem találtam még.

Nem WordPress alapú oldalak és az AMP

Az Google AMP esetén persze ne kössük a WordPress-hez a fogalmat. A szabvány egy szigorúbb HTML-t jelent, amit AMP HTML-nek hívnak. A hatékonysága jó néhány megkötést is eredményez, például a JavaScript használatának korlátozását is.

A Google Analytics mérőkódok elhelyezése például a hagyományos módon nem működik (de van rá megoldás).

A lényeg hogy a weboldal AMP verzióját könnyedén elkészíthetjük akár manuálisan is. Ne törekedj arra, hogy az eredeti weboldalhoz hasonló felépítést érj el, hiszen pont a sallangok tartalomtól történő leválasztása a cél.

Eredmények

Az AMP bevezetése a leglátványosabb a céges oldalak esetén volt. Meglepő módon a módosítások már néhány nap után is eredményeket produkáltak, ez két okra is visszavezethető:

  1. A Pingvin 4.0 valós idejű frissítései is közrejátszhatnak
  2. Mivel az AMP verzió közvetlenül a Google gyorsítótárába kerül, ezért a reakcióidő is rövidebb lehet.

Sebesség

Mint említettem az AMP elsősorban a tartalomelérésének sebességét, ezzel együtt az oldalbetöltési idő növelésével is jár. Mindössze az AMP implementálása jelentős sebességnövekedést mutat  az eredeti főoldallal szemben:

Az eredeti főoldal a következő eredményeket produkálta:

AMP-GTMetrix eredeti

Míg ugyanennek az oldalnak az AMP verziója, minden további optimalizálás nélkül így fest:

Google AMP keresőoptimalizálás

Látható hogy a kötött szabvány milyen előnyöket hordoz magában. Jó, persze az AMP oldal gyakorlatilag nem a mi szerverünket fogja terhelni, hanem a Google gyorsítótárát, de a különbség azért jól látható. Az AMP verzió esetén persze jóval szegényesebb a megjelenés, de azt hiszem mobilon nem is igényli senki a csili-vili megjelenést.

A különbségek mind a 4 esetben hasonlóak, de talán itt érzékelhető leginkább a hatás, mivel ez a tesztalany volt a leglassabb az eredti verziót illetően.

Keresőoptimalizálás

A keresőoptimalizálás eredményei azért ilyen egyértelműek, mert az egyik oldal esetén történt egy kis baki. Az oldal fő kulcsszavai egy jelentős ugrás után fokozatosan erősödtek. A sebesség optimalizálása során azonban a cache modul, felülbírálta az AMP HTML-t is, aminek eredményképpen 2 nap után az oldal pozíciói jelentős mértékben visszaestek.

Mivel az AMP oldal nem felelt meg a követelményeknek a Google nem fogadt azt el, amit azonnal jelzett is a keresőtalálatoknál. A hiba javítása után azonban körülbelül 2 nap elteltével visszaerősödött az oldal. Hogy pontosan mennyit?

 

A weboldal fő kulcsszavát tekintve a következő eseményeket tapasztaltam

  • Az oldal fő kulcsszava a 85. hely környékéről indult
  • Az AMP bevezetése után néhány nappal kb. 40 helyet ugrott előre
  • Ezután is fokozatos növekedés volt észlelhető, a kulcsszó eljutott a 30. hely környékére
  • Ekkor történt a baki, aminek eredményeképpen az oldal visszacsúszott a 70. helyre (mivel sebességoptimalizálás is történt nem az eredeti helyére esett vissza)
  • A hiba kijavítása után, a sebességoptimalizálással megtámogatva az oldal jelenleg a 24. pozíció környékén bukkan fel.

Szóval az AMP itt körülbelül 30 pozíciót jelentett a keresési találatok között.

Mi a helyzet a többi oldallal?

A növekedés mindegyik oldal esetén érzékelhető.

A másik céges oldal esetén rosszabb helyről indult a keresőoptimalizálás, viszont 20-30 pozíciót itt is ki lehet mutatni

A blogok esetén a vizsgált kulcsszavak jobb helyről, a Google 2. oldaláról indultak, de mivel ezek nehezebb kulcsszavak, illetve a 2 oldalról az elsőre kerülni nehezebb mint a 8.-ról a 2.-ra, nem annyira egyértelműek. A vizsgált kulcsszóra itt a következő eredményeket vehettük észre:

  • Az egyébként kereső-optimalizált oldal kulcsszava a 12. pozícióról indult
  • Történt némi tartalomfejlesztés is, a blog egy másik oldalát illetően
  • Az AMP bevezetése óta az oldal a 4. pozícióban csücsül, egyenlőre stabilan.

 

Ha szeretnéd hogy a weboldaladra vessek egy pillantást AMP-ügyileg (vagy más okból) üzenj itt!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

További cikkek

Kíváncsi vagy hogyan spórolhatsz a hirdetési költségeiden?

Kérj ajánlatot és megtudod.

Ajánlatkérés