Site icon ITZen

Milyen buktatókkal jár, ha nem a megfelelő webfejlesztőt választod

problémás ügyfelek vagy problémás fejlesztők?

Mai cikkem témája a hibás döntésekről szól. Miért fontos tisztáznod magadban a szándékaidat, mielőtt weboldal fejlesztésébe fogsz? Milyen problémák várnak még rád ha sosem csináltál még ilyet?

Röviden bemutatom azokat a jellemző hibákat, amelyek egy weboldal készítés során felmerülnek. Mindegy melyik oldalon állsz, a fejlesztő vagy a megrendelő, ígérem hasznos lesz.

Miért gondolom hitelesnek magam ebben a témában?

Az ERP rendszerünk bevezetése óta (a cikk írásakor ez kb 2 évet jelent), több mint 400 projektet adminisztráltunk a Bitrix-ben. Ezek kb 40%-a weboldal készítés, vagy már működő weboldal átalakítása, továbbfejlesztési munkálatai.

Nem minden esetben mi voltunk a megfelelő választás, jellemzően tisztában is vagyunk az első néhány egyeztetés után abban, hogy az ajánlatkérőnek valami másra van szüksége. Ettől függetlenül néha becsúszik néhány projekt ami félresiklik.

A korábbi projektek böngészése közben 4 db kirívó esetet találtam, ahol komoly problémák kerültek a felszínre. Ez az írás ennek a 4 esetnek az utólagos feldolgozása.

Kinek lesz hasznos ez az írás?

Előre szeretném leszögezni, az írásom nem „megmondom a frankót” típusú bejegyzés, inkább amolyan összegzett esettanulmány.

Ha webfejlesztő vagy, azért lesz hasznos, mert megmutatja azokat a kommunikációs problémákat, amelyeket főként kezdőként elkövethetsz.

Ha weboldalt szeretnél és ahhoz fejlesztőt keresel, akkor abban próbál segíteni, hogy az elvárásaidhoz mért fejlesztőt találj.

3 közös pont

Mind a 4 elemzett esetnél vannak közös pontok. Nyilvánvalóan itt inkább általánosabb megközelítésre kell gondolni, viszont egyértelműen azonosíthatóak ugyanazok a viselkedésminták. Ezek a következők:

1. Kommunikációs problémák

Talán ez a legfeltűnőbb oka a fejlesztő-megrendelő viszálynak. A kommunikációs probléma mindkét oldalt érinti, de valójában, ha mindenki csak a szerepére koncentrál, akkor elkerülhetetlen!

A fejlesztői oldal rettenetesen sokat dolgozik, viszont rettentően keveset kommunikál. Előfordul az, hogy egy ügyféligény több órányi extra munkát generál. A munka elkészül, de nincs külön kommunikáció ezzel kapcsolatban, akkor a megrendelő nem fogja a feladat súlyát érezni, és hasonlóan komplex kérésekkel fog előállni.

Mit lát tehát a megrendelő? Elküldtem egy kéréslistát, de abból nincs kész 2 pont. Mi lehet az oka? Ráírok a fejlesztőre hogy siessenek már… Ugye nem is kell folytatnom? Vajon mit fog reagálni a fejlesztő egy ilyen kérésre?

Mit lát a fejlesztő? 7 napja küzd a 6. módosításlistával erre arról kap csak visszajelzést hogy miért nem foglalkozik vele eléggé. Egy lelkiismeretes kivitelező könnyen értelmezi így.

Sokszor nehezíti a kivitelezést a szervezetlen módosításkérési lista. Nem jó megoldás sem a levelezés, sem a megosztott mappa, ha valamelyik fél nem tartja be annak a szabályait.

2. Túlzott elvárások

Fontos tisztázni mik a céljaid megrendelőként. Ha az első weboldalad akarod elindítani, valószínűleg fogalmad sincs arról hogyan működik egy weboldal. A túlzott elvárások rengeteg esetben okoznak problémákat.

A 4 esetünkben közös pont volt, hogy WordPress alapú rendszert, (olcsó megoldást) kerestek a megbízók, viszont a kéréseik nem egy WordPress rendszerre voltak szabva.

Ne értsd félre mindent meg lehet oldani a WordPress-sel, csak nem mindent érdemes. A legtöbb félbehagyott WordPress alapú fejlesztés amihez szerencsénk volt, egyszerűen felfoghatatlanul túl volt bonyolítva. Valószínűleg ez okozta, hogy a korábbi fejlesztő után mást kellett keresnie a megbízóknak.

Tipikus elvárások a megrendelő részéről:

Tipikus elvárások a fejlesztő részéről

Persze a hibák nem feltétlenül csak a megrendelő oldalán jelentkeznek. Ha túlzott elvárásokról beszélünk, abban a fejlesztők jóval kreatívabbak.

3. Túl sok információ

Az előző két pont problémaköre végülis innen indul. Túlinformáltak vagyunk. Minden blogon megoldásokat találsz, a tanácsadód is javasol dolgokat, meg a konkurensed weboldalán is látsz valami érdekeset.

Megrendelőként nagyon nehéz helyzetben vagy!

Nem tudod kiben bízhatsz, de döntened neked kell. Azt mondják landoló oldal kell az értékesítéshez, de te webáruházban gondolkodsz.

A probléma az hogy még a fejlesztői oldalon is zavarba ejtő az a sok információ ami terjed. Mit várhatunk akkor el a megrendelőtől, akinek lehet hogy csak egy nyűg ez a weboldal, de üzleti nyomást érez.

Jó tanácsok a hatékony weboldal készítéshez

Az elején elmondtam, hogy nem akarok tanácsokat osztogatni, de azt hiszem mégis van néhány tippem, ami növelheti a hatékonyságot, mindkét oldalon.

Exit mobile version