Milyen buktatókkal jár, ha nem a megfelelő webfejlesztőt választod

problémás ügyfelek vagy problémás fejlesztők?

Mai cikkem témája a hibás döntésekről szól. Miért fontos tisztáznod magadban a szándékaidat, mielőtt weboldal fejlesztésébe fogsz? Milyen problémák várnak még rád ha sosem csináltál még ilyet?

Röviden bemutatom azokat a jellemző hibákat, amelyek egy weboldal készítés során felmerülnek. Mindegy melyik oldalon állsz, a fejlesztő vagy a megrendelő, ígérem hasznos lesz.

Miért gondolom hitelesnek magam ebben a témában?

Az ERP rendszerünk bevezetése óta (a cikk írásakor ez kb 2 évet jelent), több mint 400 projektet adminisztráltunk a Bitrix-ben. Ezek kb 40%-a weboldal készítés, vagy már működő weboldal átalakítása, továbbfejlesztési munkálatai.

Nem minden esetben mi voltunk a megfelelő választás, jellemzően tisztában is vagyunk az első néhány egyeztetés után abban, hogy az ajánlatkérőnek valami másra van szüksége. Ettől függetlenül néha becsúszik néhány projekt ami félresiklik.

A korábbi projektek böngészése közben 4 db kirívó esetet találtam, ahol komoly problémák kerültek a felszínre. Ez az írás ennek a 4 esetnek az utólagos feldolgozása.

Kinek lesz hasznos ez az írás?

Előre szeretném leszögezni, az írásom nem “megmondom a frankót” típusú bejegyzés, inkább amolyan összegzett esettanulmány.

Ha webfejlesztő vagy, azért lesz hasznos, mert megmutatja azokat a kommunikációs problémákat, amelyeket főként kezdőként elkövethetsz.

Ha weboldalt szeretnél és ahhoz fejlesztőt keresel, akkor abban próbál segíteni, hogy az elvárásaidhoz mért fejlesztőt találj.

3 közös pont

Mind a 4 elemzett esetnél vannak közös pontok. Nyilvánvalóan itt inkább általánosabb megközelítésre kell gondolni, viszont egyértelműen azonosíthatóak ugyanazok a viselkedésminták. Ezek a következők:

1. Kommunikációs problémák

Talán ez a legfeltűnőbb oka a fejlesztő-megrendelő viszálynak. A kommunikációs probléma mindkét oldalt érinti, de valójában, ha mindenki csak a szerepére koncentrál, akkor elkerülhetetlen!

A fejlesztői oldal rettenetesen sokat dolgozik, viszont rettentően keveset kommunikál. Előfordul az, hogy egy ügyféligény több órányi extra munkát generál. A munka elkészül, de nincs külön kommunikáció ezzel kapcsolatban, akkor a megrendelő nem fogja a feladat súlyát érezni, és hasonlóan komplex kérésekkel fog előállni.

Mit lát tehát a megrendelő? Elküldtem egy kéréslistát, de abból nincs kész 2 pont. Mi lehet az oka? Ráírok a fejlesztőre hogy siessenek már… Ugye nem is kell folytatnom? Vajon mit fog reagálni a fejlesztő egy ilyen kérésre?

Mit lát a fejlesztő? 7 napja küzd a 6. módosításlistával erre arról kap csak visszajelzést hogy miért nem foglalkozik vele eléggé. Egy lelkiismeretes kivitelező könnyen értelmezi így.

Sokszor nehezíti a kivitelezést a szervezetlen módosításkérési lista. Nem jó megoldás sem a levelezés, sem a megosztott mappa, ha valamelyik fél nem tartja be annak a szabályait.

2. Túlzott elvárások

Fontos tisztázni mik a céljaid megrendelőként. Ha az első weboldalad akarod elindítani, valószínűleg fogalmad sincs arról hogyan működik egy weboldal. A túlzott elvárások rengeteg esetben okoznak problémákat.

A 4 esetünkben közös pont volt, hogy WordPress alapú rendszert, (olcsó megoldást) kerestek a megbízók, viszont a kéréseik nem egy WordPress rendszerre voltak szabva.

Ne értsd félre mindent meg lehet oldani a WordPress-sel, csak nem mindent érdemes. A legtöbb félbehagyott WordPress alapú fejlesztés amihez szerencsénk volt, egyszerűen felfoghatatlanul túl volt bonyolítva. Valószínűleg ez okozta, hogy a korábbi fejlesztő után mást kellett keresnie a megbízóknak.

Tipikus elvárások a megrendelő részéről:

  • Sem terv, sem lazaság. Egy weboldal leginkább számító része nem a design. Főként a mai rohanó, mobilos világban. Ha márkát építesz, szükséged van a design adta lehetőségekre akkor legyen indokolható az, hogy miért kell ennek így kinéznie. Feltételezni szomszéd Pistike is tud, valószínűleg indokolni is, de attól még nem lesz értelme másfél hónapig dolgozni egy apró lényegtelen részleten (főleg ha az nem is látszik a látogatóid felénél). Szükség van a kompromisszum-készségre.

    Példa: Ha egy kiválasztott WordPress témánál az az ügyfél első kérdése hogy át lehet e alakítani, az már önmagában is problémákat rejt magában.
  • Készült egy grafikai terv és annak a tökéletes kivitelezéséhez ragaszkodunk.

    Nincs olyan hogy tökéletes, de van aki ragaszkodik hozzá. Korábban már elmagyaráztuk itt a blogon mit is jelent a reszponzivitás. Egy asztali nézetre kihegyezett grafikai terv (mivel legtöbb esetben nincs mobil terv) esetében úgy kell kivitelezni, hogy egy elem igazodni tudjon a felbontáshoz. Ami már önmagában is kizárja a tökéletes kivitelezést.

    Példa: Volt arra példa, hogy egy komplett grafikai teret kaptunk, viszont ellenőrzéskor azt a visszajelzést kaptuk, hogy ennek semmi köze a grafikai tervhez. Mint kiderült az ügyfél a mobilját letette a kinyomtatott terv mellé és próbálta összehasonlítani a kettőt. Persze megpróbáltam elmagyarázni, hogy a reszponzivitás nem azt jelenti hogy zoom-olhatsz a telefonod kijelzőjén, de ekkora a másik fél már eldöntötte hogy sz*r munkát végzünk.

Tipikus elvárások a fejlesztő részéről

Persze a hibák nem feltétlenül csak a megrendelő oldalán jelentkeznek. Ha túlzott elvárásokról beszélünk, abban a fejlesztők jóval kreatívabbak.

  • Én vagyok a szakértő, jobban tudom. Van rá esély hogy tényleg jobban tudja, viszont van egy jellemző hiányosságuk a fejlesztőknek. Számukra sokkal többet jelent ha egy kód precíz, ha minden eshetőségre felkészül, és kiborulnak ha olyan kéréssel szembesülnek, ami miatt fel kell borítani a rendszerüket.

    A probléma megközelítésben van. Nem üzleti oldalról vizsgálják a dolgot. Bízz meg bárkit egy üzleti rendszert támogató weboldallal és meg fogod érteni mire gondolok. Az üzleti élet néha nem logikus, és ezzel elárultam a lényeget.

  • Oldjuk meg egyszerűbben, úgysincs rá szükség. Mindenki törekszik az egyszerűségre. Tehát ha egy fejlesztő a kényelmi zónájától távol álló feladatot kap, megkísérli azt helyettesíteni egy általa ismert megoldással.

3. Túl sok információ

Az előző két pont problémaköre végülis innen indul. Túlinformáltak vagyunk. Minden blogon megoldásokat találsz, a tanácsadód is javasol dolgokat, meg a konkurensed weboldalán is látsz valami érdekeset.

Megrendelőként nagyon nehéz helyzetben vagy!

Nem tudod kiben bízhatsz, de döntened neked kell. Azt mondják landoló oldal kell az értékesítéshez, de te webáruházban gondolkodsz.

A probléma az hogy még a fejlesztői oldalon is zavarba ejtő az a sok információ ami terjed. Mit várhatunk akkor el a megrendelőtől, akinek lehet hogy csak egy nyűg ez a weboldal, de üzleti nyomást érez.

Jó tanácsok a hatékony weboldal készítéshez

Az elején elmondtam, hogy nem akarok tanácsokat osztogatni, de azt hiszem mégis van néhány tippem, ami növelheti a hatékonyságot, mindkét oldalon.

  • Legyenek szabályok! Lényegtelen ki adja a fejlesztés szabályrendszerét, de legyen valami ami irányt mutat egy felmerülő kérdés során.
  • Legyél szigorú, de együttműködő. A szigorúság alatt azt kell érteni, hogy tartsd magad a szabályokhoz, amit a másik féllel megbeszéltetek, és várd is azt el a másik féltől.
  • Ha a fejlesztő nem tud/akar vállalni valamit, azt tartsd tiszteletben. Gondold át, hogy az a dolog mennyire fontos, és ha kell válassz mást!
  • Ha a megrendelőnek olyan kérése van amit te nem akarsz/tudsz megoldani, akkor arról még a projekt elején tájékoztasd
  • Egy weboldal készítés során sok új dolog felmerülhet. Kiderül valami, megváltozik egy szabály vagy bármilyen körülmény. Ezek ellen nehéz védekezni, de próbálj koncentrált maradni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..