A WordPress alapú weboldalak hibáinak felderítésére többféle hibafeltárási megoldás is létezik. Nem létezik általános javítási útmutató, az itt leírt folyamatok inkább a hiba feltárását célozzák kezdődőtől a haladóbb szintig.
1. szint: Megoldás a hiba okának felderítése nélkül
Mivel a WordPress egy rendszeresen frissített CMS, melyet egy hatalmas közösség fejleszt, nagy a valószínűsége, hogy az általad észlelt problémára már létezik megoldás. Ezért javasolt ellenőrizni hogy az elérhető legfrissebb e a rendszer?
A helyzet az hogy egy általános rendszerfrissítés sok problémát is tud okozni, ezért javasolt azt egy teszttárhelyen, esetleg egy bekészített biztonsági mentés társaságában elvégezni a WordPress frissítést.
Tapasztalataink szerint 10 hibajelenségből 6 alkalommal a WordPress karbantartása, frissítése megoldja a problémát!
2. szint: Hibakeresés a bővítményekben
Esetenként előfordul hogy az alap WordPress rendszer kifogástalanul működik, azonban egy kisebb bővítmény alapból hibás. Érdemes tehát átmenetileg kikapcsolni a bővítményeket és ellenőrizni hogy így is jelen van e a hiba.
Ezt megtehetjük tömegesen is, de egyenként is kikapcsolgathatjuk. Ilyenkor kezdjük a nem annyira általános, ismeretlen, vagy régen frissített bővítményekkel.
A wp-content/plugins mappa átnevezésével az összes bővítményt „kikapcsolhatjuk”. Ez egy gyors megoldás, annak az ellenőrzésére, hogy egyáltalán a bővítményekkel van-e baj. Ezt azonban csak saját felelősségre próbáld ki!!
3. szint: Hibakeresés bővítménnyel
Ha még mindig nem értünk célba, érdemes olyan eszközöket használni, melyek detektálják a WordPress egyes részeinek problémáit. Ilyen például a Health Check & Troubleshooting.
Telepítés után a Vezérlőpult >> Health Check menüpontban fogod megtalálni a bővítményt. Ez különféle vizsgálatokat végez el, és egy piros x-el fogja jelölni a problémákat ha vannak.
Azt azonban hozzáteszem, hogy sok esetben ez csak egy általános információt ad, nem garantált hogy az itt talált hibák megoldják a problémád, azonban elképzelhető.
A Health Check segítségével egy kattintással kikapcsolhatod az összes bővítményt, egy adott kiváltelével. Ehhez keresd a Bővítmények oldalon a Troubleshoot kapcsolót a bővítmények mellett!
4. szint: WP debug és társai
A WordPress biztosít beépített megoldásokat is a hibafeltárásra. Ilyen a WP
- Nyisd meg a weboldalad fájlrendszerét
- A weboldal gyökérmappájában (htdocs, public_html stb) keresd meg a wp-config.php fájlt és nyisd meg
- Keresd meg a define(‘WP_DEBUG’, false); sort
- A false helyett írj be true-t
- Ezután a weboldal betöltődésekor látni fogod az esetleges hibaüzeneteket is. Ebből sok esetben vissza lehet fejteni a hiba valódi okát kis keresgélés után
5. szint: hibanaplók
Hibanaplók készülnek a WordPress hibáinak keletkezésekor, de a szerever is naplózza a problémákat ha például egy PHP script hibás eredményt ad vissza.
A hibanaplók egyszerű szöveges fájlok általában, amelyekben minden sor egy esemény körülményeit írja le. WordPress esetében tipikusan itt találhatóak:
- Gyökérmappában
- A bővítmények mappáiban
- A webtárhely adminisztráció felületén (pl cPanel)