Miben változott a keresőoptimalizálás 2018-ra

2017 rázós menet volt a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek számára. A Google nyilatkozatainak megfelelően úgy tűnik, tényleg minden nap történt valami változás a keresőmotor működésében. A keresőoptimalizálás 2018-ban sem lesz egyszerűbb, sőt néhány újdonságnak számító iránnyal is számolnunk kell.

Figyelem ez a blogbejegyzés egy kitűnő cikk magyar fordítása, az eredeti írás elérhetősége az oldal alján található!

Nem csak apróbb, hanem nagy és komoly frissítések voltak a SEO terén, amelyek hatását könnyű volt észrevenni. A változtatások rengeteg vállalat helyezéseinél okoztak hatalmas kilengéseket és természetesen megindult a médiában a találgatás, az érzelmi vihar és a szakmai párbeszéd. Idén senki sem mert olyasmit mondani, hogy „a SEO halott„, mint ahogy azt sokan tették a megelőző években.

Nézzük csak, hogy mik történtek: fokozatos és hirtelen változások, prediktívek és abszolút kiszámíthatatlanok. Itt egy rövid lista:

  1. Mobil
  2. Hangalapú keresés
  3. „Upsetting-offensive” content, azaz „Nyugalom megzavarására alkalmas tartalom”
  4. Fred, az algoritmusfrissítés
  5. A Google új irányelve?

1) Mobil

Ha a garantáltan marketingmentes vadonban töltött szabadságodat elnyújtottad mondjuk olyan kétéves időtartamra, akkor biztosan nem tudsz róla, hogy a mobilos keresések mennyisége már a desktop (asztali + laptop) számai előtt jár. Az utolsó felmérés szerint a nethasználat az USÁ-ban 71 százalékban mobiltelefonon keresztül történt.

Ez mit is jelent a SEO szempontjából?

  1. április 3-án a Google bejelentette a „Mobile Sites certification for web developers” dolgot, amely azzal kapcsolatban ad információkat a fejlesztők és designerek számára, hogy hogyan készítsenek kiváló élményt biztosító, mobilkompatibilis oldalakat a felhasználóik számára.

Chris Hohorst, a Mobile Sites Transformation vezetője úgy véli, a Mobile Sites vizsga letétele azt jelenti, hogy a szakember képes jó minőségű oldalak létrehozására és optimalizálására, illetve Google akkreditált mobiloldal-fejlesztőként promotálhatja magát.

Ráadásként a Google azt is tervezi, hogy 2018 végére bevezeti a mobile-first indexelést.

A “mobile first” kifejezés azt jelenti, hogy a mobil platformokon használható oldalak és szolgáltatások kapnak elsőbbséget. Mint említettük, a felhasználói szokások változásával a mobilos keresések váltak elsődlegessé.

Ez a legközvetlenebb mód hathat a stratégiádra. A felhasználói élménynek legalább olyan hibátlannak kell lennie, mint desktopon. Ehhez honlapod fontos aloldalait mobilbaráttá kell tenned, sőt, végezhetsz mélyebb mobilauditot is hozzá. Ezt meg tudod csinálni a Google Search Console-lal és a WebSite Auditorral is.

Appok a keresőoptimalizálásban

De ez még mindig nem minden! A Flurry Insights szerint 2017-ben a telefonok használatával töltött idő 92 százalékában valamilyen appot bökdöstek az emberek (a statisztika nem elérhető már, viszont hasonló elemzéseket találhatsz 2019-től ezen az oldalon). Gondolj erre, amikor mobilra optimalizálsz! Például ott van a Google Maps és a Maps.Me, amelyeket gyakran önálló keresőmotorként használnak. Rákeresel a “kávézó” kifejezésre a Google Mapsben, hogy a hozzád legközelebb lévő koffein-utántöltő állomást megtaláld. Na most gondolj arra, hogy minden szükséges információ megjelenik egyetlen Google Mapses listában. Menj biztosra azzal kapcsolatban, hogy a vállalkozásod megjelenik az összes releváns appban az összes szükséges információval és lehetőség szerint szerepeljenek felhasználói értékelések is mellette. További tippeket itt lehet olvasni.

2) Hangalapú keresés

A hangalapú keresések a és a Sirihez, Cortanahoz, Google Nowhoz, Alexához stb. (igen, még több van) hasonló személyi asszisztensek jelentősen megváltoztatták a keresési szokásokat. A “fodrász, Brooklyn” kifejezés helyett valószínűleg inkább azt fogják kérdezni, hogy “Oké, Google, hol vágathatnám le a hajam?”. Ha megkérdezed Alexát, mi a helyzet (“What’s new?”), beszélni kezd az időjárásról, híreket mond a földrajzi pozíciód alapján vagy olyan dolgokat mond, amelyek az érdeklődési körödbe tartoznak.

Hogyan is működik ez? A készülékek hozzáférnek a földrajzi pozíciódhoz és a keresési előzményeidhez, arról nem is beszélve, amit az eszközön tárolsz. Idővel a hangalapú digitális asszisztensek megismerik a felhasználójuk ízlését éttermek, boltok, koncertek és kedvenc személyeik kapcsán.

Néha többet tudnak a viselkedésedről, mint te magad. Ez egy kissé ijesztőnek tűnhet (sőt, az is bizonyos értelemben), de a hétköznapi használat szempontjából nagyon is kényelmes dolog. Emiatt a Google szerint a keresések több, mint fele hangalapú lesz 2020-ra.

Azt is fontos szem előtt tartani, hogy egyre több és több eszköz között jön létre kapcsolat. Az internettel való kapcsolatunk egy diverzebb és bonyolultabb, mint vaha, ami hatással van a keresési szokásainkra is és ami fontosabb, a volumenekre is. A Pi Datametrics marketinges vezetője, Sophie Moule szerint nem a mai jellegű keresések fele lesz hangalapú, hanem rengeteg új fog megjelenni a statisztikák élén.

Ez természetesen azt jelenti, hogy a keresőoptimalizálás is változni fog.

Először beszéljünk a kulcsszavakról! Ahogy megjegyeztem korábban, az emberek inkább természetes beszédstílust használnak a keresések során, nem olyat, mint amikor begépelnek valamit a Google keresősávjába. És ez nem csak egy saját elmélet: a Google jelentései szerint a Google Assisstant kereséseinek 70 százalékánál természetes beszédstílust alkalmaznak a felhasználók. Ez amiatt lehet, mert sokan még mindig a Google mögött járnak a fejlődő szokások terén: 2005-ben a kulcsszavak begépelték és mivel semmit sem tudnak a SEO evolúciójáról, ugyanezt teszik ma is. Azonban a Star Treknek, a Terminatornak, meg egyébként az összes sci-fi sztorinak köszönhetően az emberek könnyen elfogadják a készülékek képességeit és azt is, hogy például Alexa majdnem valós személyként viselkedik.

A hangalapú keresések kérdések, helyi információk és cselekvéshez kötött long-tail kulcsszavakhoz kötődnek. A kategóriák lentebb láthatóak.

Hangalapú keresés

Hogyan tudod ezeket az infókat a SEO stratégiádba beépíteni?

  1. Építsd a tartalmadat kérdések köré
  2. Optimalizálj lokális SEO-ra (és legyen Google My Business oldalad, ha még nincs!)
  3. Használj long-tail kucsszavakat

3) A “felkavaró, offenzív tartalom” flag

Az elmúlt néhány évben jelentős növekedésen ment keresztül az “álhírnek” nevezett tartalmi kategória. Az az igazság, hogy ez nem is feltétlenül mennyiségi növekedést jelent, hiszen az interneten a valóságalap nélküli történetek a kezdet kezdete óta jelen vannak… legalábbis az elmúlt húsz évben biztosan. Azonban a hype és az elért tömegek mértékének növekedéséből fakadó probléma nem is olyan régen jelent meg. A Google és a Facebook elsőként részesült a negatív kritikákból a 2016-os politikai cirkusz miatt, ezért 2017-ben mindkettő ellenintézkedéseket vezetett be. Hogy nevén is nevezzük a dolgot, a Google létrehozta az “felkavaró, offenzív tartalom” flaget.

Látod is egyből a problémát, igaz? Hogyan csökkenhet a találati eredménye valaminek azért, mert “felkavaró”? Rengeteg tartalom felkavaró lehet az emberek számára, ez azonban nem jelenti azt, hogy az ilyen dolgokat nem kellene megjelenítenie a keresőmotoroknak. Hogyan tudod egyszerre biztosítani a szólásszabadságot és az információ pontosságát? Elvégre is az emberek nem kaphatnak olyan találatokat, amelyek például sehol sem említik a holokausztot vagy mondjuk Írország és Anglia gondterhes történelmi viszonyát.

Cseles a kérdés és nincs is rá minden helyzetben jó válasz. A Google irányelvek frissültek a “felkavaró-offenzív” tartalmi szekcióval; ezeket az irányelveket a Google világszerte alkalmazott több, mint tízezer minőségellenőrző munkatársa használja, akiknek a feladata a keresési találatok kiértékelése.

Az ellenőrző munkatársak nem tudják közvetlenül befolyásolni a Google találatait, illetve a flagelt oldal rankingje sem fog automatikusan csökkenni. Azonban ezek az adatok idővel hatással lehetnek azokra az alacsony színvonalat képviselő oldalakra, amelyeket kiértékelők kiszúrtak, vagy más oldalakra, amelyeket nem ellenőriztek. Például a “Holocaust didn’t happen” kifejezésre rákeresve a fenti eredmény helyett már ezt fogod látni:

Persze még mindig találhatsz álhíreket, átszabott tényeket és biztosan horogra akad pár offenzív tartalmú cikk is, ha azt keresel. Bizonyos esetekben a Google egyszerűen nem tudja megkülönböztetni a valós tartalmat a jól optimalizált valótlantól, viszont azt felismerheti, ha a kereső valamilyen okból konkrétan ilyen álhíreket keres.

4) A Fred

Habár több ezer apró kis változtatás történt az évben, a Fred volt az, ami kiemelkedett a tengerből és felforgatta a SEO világát (tessék értékelni a Godzilla hasonlatomat!). Ugyanakkor ez volt az az egy frissítés, amelyet a Google is megerősített idén.

A Fred 2017. márciusában jelent meg és vékonyka, affliate-gazdag vagy éppen reklámközpontú tartalmakat célozta. Ezt nem mondta ki nyíltan a Google: onnan tudjuk, hogy a legtöbb érintett oldal olyan alacsony minőségű bejegyzésekkel operáló blog volt, amelyet elsősorban reklámbevétel-generálás céljából hoztak létre. Szerepeljen itt néhány példa a Google által megbüntetett oldalakra:

  • ahol a felhasználónak vagy 25 oldalt kellett végigkattintania, hogy egyetlen rövid cikket végig tudjon olvasni
  • amelyek teljesen egyértelműen feláldozták a felhasználói élményt a minél több és több promóciós tartalom megjelenítésére
  • amelyek agresszíven reklámoztak
  • UX barriereket tartalmaztak vagy a felhasználói felületük volt hibás
  • félrevezető hirdetéseket tartalmaztak
  • túl vékonyak voltak tartalmilag

De voltak olyan esetek is, amikor a Fred jelentősen javított egy oldal találati pozícióján. Ezen oldalak tulajdonosai közül többen megjegyezték, hogy már egy ideje dolgoztak honlapjuk tartalmának javításán, azonban a Fred frissítésig semmi eredményt nem tapasztaltak. Valószínűleg a Google valami ilyesmit akart ezzel kommunikálni: “Bocsi, rájöttünk, hogy a tartalmad nem spam.”

A Fred egyértelműsíti, hogy a felhasználói élmény fontosabb, mint valaha, ha találati pozíciókról van szó. A Google újból emlékeztetett minket arra (persze a megszokott nyers módján) hogy a tartalomnak mélynek, vonzónak és felhasználóközpontúnak kell lennie. Ja, és arra is, hogy a keresőoptimalizálás egy hosszú folyamat, az eredményeket pedig nem biztos, hogy egyből fogok látni.

5) A Google új irányelve?

Kevés SEO szakember létezik (vagyis valószínűleg nincs is ilyen), aki még nem látta volna a Barry Schwartz és a Google-nél dolgozó Gary Illyes Twitteres üzenetváltását a Fred update kapcsán.

Persze Gary humorizál és úgy általánosságban véve nem veszi túlságosan komolyan a keresőoptimalizálást. Ideje lenne a hozzáállása kapcsán komolyabb dolgokra következtetni?

Ahogy Kristine Schachinger rámutatott, a Fred frissítés azt mutatja, hogy a Google azt a black box irányelvet alkalmazza, amelyet azelőtt használtak, hogy Matt Cutts átvette volna a webmesteri kommunikációt. Black boxnak azt nevezzük, amikor egy rendszer inputja és outputja ismert,

  • azonban a belső felépítéséről keveset, vagy éppen semi sem tudunk;
  • a felépítésének ismerete feleleslegesnek van nyilvánítva a felhasználók szempontjából;
  • a belső működésének részleteit bizalmi okokból nem is tervezik nyilvánosságra hozni

Nem valószínű, hogy a Google visszatér Matt frissítésekkel kapcsolatos kommunikációs módszeréhez a közeljövőben. Sőt, úgy néz ki, hogy a Fred update után még annyit sem kapunk a Google-től, hogy megerősítenék a frissítéseket. Igen, a Fredet elismerték, de olyan sokára, hogy már igazából senkinek sem volt rá szüksége. Ez az új irányelv – ahol a Google szerint az első oldalas helyezésnek nem lesz másra szükségünk, mint hogy irtó jók legyünk. Azonban, mint keresőoptimalizálási szakemberek, jól tudjuk, hogy ez messze nem elég.

Összegzés:

A fentieket figyelembe véve három dolgot tudnék ajánlani a SEO szakembereknek 2018-ra:

  • Optimalizálj mobilra!
  • Készülj fel a hangalapú keresésekre és optimalizálj rá! (How-to)
  • Minél jobb tartalmakkal állj elő! (Audit)

Te is úgy érezted, hogy a 2017-es SEO olyan volt, mint egy hullámvasút? Mire számítasz idén? Várjuk a véleményedet a kommentszekcióban!

A cikk eredetileg a Link-Assistant honlapján jelent meg, szerzője Alina Gorbatch.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

További cikkek

Kíváncsi vagy hogyan spórolhatsz a hirdetési költségeiden?

Kérj ajánlatot és megtudod.

Ajánlatkérés