Az ITZen alapelvek fejlődése, avagy a mi receptünk a sikeres vállalkozáshoz

A magyar KKV szektor IT színvonalának nemzetközi szintre emelését támogatja minden termékünk és szolgáltatásunk, elsősorban a webes megjelenés területén. 

Ezzel a célkitűzéssel indult útjára az ITZen alapelveinek története annak idején, 2017 decemberében.

Az ITZen alapelvek olyan állásfoglalások gyűjteménye, amiket fontosnak tartunk, tartottunk az elmúlt időben. Rendszeresen újra beszéljük, tervezzük azt, hogy mik ezek az elvek, viszont rájöttünk, hogy a legtöbb alapelvhez idő kell.

Így kezdődött…

Az alapelvek első verzióját is érdemes megismerned, főleg azért hogy összehasonlítva a jelenlegi alapelvekkel lásd hogy a megfogalmazás nincs köbe vésve, csak a mondanivaló:

  1. Minden ügyfelünkkel tisztázzuk mik az alapelveink
  2. Mindig a nyer-nyer-nyer stratégiára törekszünk (Nyer az ügyfél, nyer a közösség és nyer az ITZen)
  3. Nyereségért dolgozunk, ugyanúgy mint más vállalkozások.
  4. Csak a közvetlen ügyfeleket tekintjük ügyfélnek.
  5. Törekszünk a határidők betartására és el is várjuk ezt másoktól
  6. 1 projekt = 1 projekt gazda
  7. Egyszerűségre törekszünk

Szabályként azt határoztuk meg, hogy fél évente újratárgyaljuk az elveket és az évek alatt eljutottunk ide (11 ponthoz)

Nem szerencsés, talán ezt gondolod, de ezek az elvek a tevékenységünk és egyben az ITZen történelme is.

Amikor elkezdtük, voltak bizonyos gondolataink arról hogyan kell szolgáltatni a hazai piacon informatikát, azonban ez megváltozott. Nem csak az, hogy mit gondolunk a piacról, hanem az is, hogy hogyan működik a piac.

Fontosnak éreztük ugyanakkor hogy legyenek elveink, tisztában voltunk vele, már az első verziónál, hogy ez még nem jó, de legalább van és majd alakítjuk (Kaizen szemlélet ugye már akkor is megvolt).

Most évekkel később azt látjuk hogy az elveinknek köszönhetően:

  • Nem dolgozunk olyanokkal akik nem felelnek meg az etikus normáinknak
  • Dolgozunk olyanokkal, akik az elvek betartása miatt kerültek a látókörünkbe. 
  • A megkereséseket bizonyos időszakokban kénytelenek vagyunk szűrni. Ezeknél a szűréseknél fontos szerepe van annak, hogy mennyire látja  a másik fél hasonlóan a világot mint mi. Erre szükség van, hiszen hosszútávú partnereket keresünk, olyanokat, akikkel évekig együtt dolgozhatunk, egymást támogatva, Például egy a COVID okozta időszakban is.

Szintén sokat gondolkodtunk azon, hogy az alapelveink valóban érthetőek-e, sokáig ez csak egy belső doksi volt, aztán egyre inkább lényegessé vált hogy ismerjék azt azok is, akikkel kapcsolatban vagyunk. 


Az első verzió, mint fentebb olvashattad, kissé légbőlkapott volt, nem igazán tudtuk még miről beszélünk. Ma azonban elmondhatjuk, hogy minden egyes pontot részletesen ki tudunk fejteni, ha arra van szükség. Mind a 11 pont egy külön történet. Minden ponthoz tudunk kapcsolni konkrét sztorit, vagy sztorikat.

Döntéseket befolyásoltak, és irányt mutattak, még akkor is amikor nem volt aktívan a szemünk előtt. 

Érdekel hogyan csináltuk?

A szabály tehát az, hogy fél évente elővesszük az alapelveket és újratárgyaljuk azokat. Az emberek néha változnak, a csapat is többször átalakult már, de ez mindig hozzátett az alapelvek fejlődéséhez. 

A legtöbb alapelv nem okoz fejfájást, tiszta egyszerű meglátások, amik támogatják a döntéseinket.

A félévente történő újraértelmezés pedig segít jobban megérteni mit is szeretnénk, hiszen ez egy folyamat, ami alkalmazkodik a változáshoz. 

Íme néhány pont története:

Tiszteljük a szakértelmet

Ez eredetileg nem szerepelt az elvek között, viszont még az első alapelv újratárgyalás során felmerült, miért kellene nekünk olyanokra hallgatni akinek fogalma sincs a szakmákról. Ha te kertész vagy, akkor nem biztos hogy jól határozod meg az elvi követelményeket egy weboldalnál, vagy a keresőoptimalizálásban. Sőt, egy hibás gondolattal, vagy egy rossz tanáccsal saját magad is megkárosíthatod.

Ezért úgy gondoltuk, előtérbe helyezzük azt, hogy mi tiszteletben tartjuk a te tudásod, mint kertész, de cserébe azt kérjük, te tartsd tiszteletben a mi tapasztalatainkat a webes megoldások terén.

Törekszünk az egyszerű megoldásokra

Miért van szükség arra hogy az egyszerűségre törekedjünk? Mert a világunk bonyolult, nem kell hogy még összetettebbé tegyük.

Anno Pongor Juhász Attila tanításai között hallottam először a komplexitási plafon kifejezést. Az én értelmezésem szerint ez az a bonyolultsági szint, amíg hatékonyan tudunk megoldani feladatokat úgy, hogy nem égünk ki közben.

Az ERP, CRM rendszerek, amelyek segítségével dolgoztunk, mindig akkor kerültek leváltásra, amikor túl sok feladat volt már benne. Szükség volt a megtisztulásra. Annyira sok és annyira komplex összefüggéseket vittünk bele, hogy nem tudtuk tovább kézben tartani.

Nade ez a körforgás az üzleti életben nem túl jó. Mármint van szükség a változásra, de kellenek biztos alapok. Ehhez meg az kell hogy mindig arra törekedjünk hogy a lehető legkisebb módon bonyolítsuk a rendszereket.

Azaz ha több megoldási lehetőség áll előttünk, mindig azt próbáljuk kiválasztani amit a leginkább átlátunk, és a legegyszerűbben meg is tudunk valósítani.

Politikai kérdésekben nem veszünk részt

A politika jó dolog. Nem vagyunk egyáltalán politikaellenes csapat. A probléma azonban ugyanaz ezzel, mint a filozófiával. Sok energiát elvon, viszont kevés a kézzelfogható eredménye. Mi nem az a cég akarunk lenni aki beszél róla, hanem aki megcsinálja.

Amikor a megbeszéléseink nagy része azzal telt, hogy olyan dolgokról vitatkoztunk, amelyek lényegében semmilyen módon nem érintik a fejlődésünket meghúztuk a vonalat. 

Például időkeretet használtunk hogy mindenre jusson idő. Ha jelzett astopper , félbe kellett szakítani a mondanivalót. Ez így lehet hogy drasztikusan hangzik, viszont egyrészt megtanít koncentrálni.

A nézeteink megvitatása egy korsó sör mellett élvezet, de az ügyfelek feladatainak szempontjából csak időpocsékolás. Végülis 1 óra vitatkozás általában kevesebb hasznot hoz mintha az eldöntendő kérdésekről adatok, tények alapján hoznánk egy döntést (apropó, így került be a 11. pont is)

Legyenek alapelveid

Ha a fenti sorok nem világítanak rá miért is hasznosak az alapelvek, gondolj úgy rá, hogy a cél az ahová el akarsz jutni, az elvek pedig az utat jelentik.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

További cikkek

Kíváncsi vagy hogyan spórolhatsz a hirdetési költségeiden?

Kérj ajánlatot és megtudod.

Ajánlatkérés