Hogyan készül egy SEO központú marketing terv?

Ez az a lámpa jelképezi a marketing terv elkészültét. Részletek a blogbejegyzésben

A hatékony marketing tervezés sajnos az online marketing fehér hollója. De lehet ezt jól is csinálni. Egyik fő szolgáltatásunk, a SEO akcióterv tapasztalatait alapján mutatok be egy jól működő online marketing stratégiát.

SEO akciótervből rendkívül sokat készítettem már el. Az első változatokhoz képest hatalmas fejlődést járt be ez a szolgáltatás. Az első terveket azért találtam ki, mert a SEO Audit a legtöbb esetben nem ad fogást a megrendelőnek. Jó a legtöbb audit tényleg amit eddig láttam, tartalmazza az információk nagy részét, de nem igazán adta meg a kivitelezés módját. Ezért szükség volt egy olyan tervre, amit akkor is meg lehet csinálni, ha nem mi vagyunk a keresőoptimalizálási feladatok kivitelezői. (Például mert van egy jól bevált fejlesztő, vagy az ügyfél maga szeretné megírni a cikkeit).

Az akcióterv elkészítésének részleteibe később még részletesebben is belemegyek, de előbb vizsgáljuk meg általánosságban egy általános terv általános hibáit.

Milyen a rossz marketing terv?

A marketing terv a lámpa, ami bevilágítja a sötét szobát. Tudjuk hogy csak meg kell nyomni a kapcsolót, és jobban fogunk látni, de fel kellene kelnünk az asztaltól, hogy elérjük. Van ugyan egy réteg, aki képes arra, hogy felkapcsolja a villanyt, de közülük is sokan becsukják a szemüket mikor már világos van.

Tehát tulajdonképpen a 2 legrosszabb eset:

  1. Nincs marketing tervünk, és nem is tervezzük elkészíteni.
  2. Van marketing tervünk, de nem valósítjuk meg azt

Az első esetet valószínűleg nem kell elmagyarázni, valószínűleg mindenki belátja azt, hogy terv nélkül alig vagyunk nagyobb előnyben a konkurenciánkkal szemben, mint egy állatkerti majom a gondozóival szemben.

A második eset azonban kicsit komolyabb magyarázatra szorul. Sok esetben kapunk átfogó specifikációkat egy weboldal fejlesztési igényeivel, vagy olyan igényeket, amelyek nem illenek a már összeállított koncepcióba. Ezekben az esetekben gyakran kiderül, hogy egy funkció azért nem valósult meg, mert eredetileg egészen másról szólt a megegyezés.

Ezt azért kiegészítem. Amikor megkeresnek azzal az igénnyel, hogy fejezzünk be egy fejlesztést, mivel az előző fejlesztővel megromlott a kapcsolat, kissé szkeptikus vagyok. Velünk is előfordult már, hogy megromlott a viszony az ügyféllel. Ha sokféle emberrel dolgozol, ez elkerülhetetlen. Szerencsére nem gyakori jelenség, átlagosan havi 30-40 projekten dolgozunk és ebből kb. 3 havonta van egy ügyél oldaláról problémás eset. Nem hibás ebben senki, egyszerűen vannak esetek amikor nehéz együtt dolgozni valakivel.

A helyzet viszont az, hogy egy terv profi kivitelezése nagyon nehéz. Ha mi vagyunk a szakértők természetes módon nagy az esélye az ellentétnek, az miatt, mert a másik fél, nem ért egy szempontot, vagy egy követelményt. A személyes ellentétek viszont nehezítik a kivitelezést.

Ha innen nézzük, ritkán rossz egy marketing terv, inkább az a gond vele, hogy egy másféle nézőpontot képvisel, ami nem illik a mi rendszerünkbe.

Milyen a jó marketing terv?

Olyan mint az eső! Az esőcseppek mindig célt érnek. Beszivárognak a talajba, hogy onnan táplálják a növényzetet. Lehet hogy a vízmennyiség egy része, fennakad egy falevélen, vagy egy háztetőn, de ebben az esetben is vissza fog párologni és felhő képződik belőle, majd ismét leesik.

A jó marketing terv tehát képlékeny, alkalmazkodik a változásokhoz. Olyan alapelvekből épül fel, amelyek soha nem változnak.

SEO központú marketingterv (SEO akcióterv)

A mi szakterületünk a keresőoptimalizálás, a látásmódunkat tehát nagyban meghatározza a hosszú távú gondolkodás. Hiszen amit ma csinálunk, annak lehet hogy csak hónapok múlva lesz hatása. A SEO akcióterv tehát minden esetben a hosszútávú marketinget képes támogatni.

Fontosnak tartom elmondani, hogy a SEO akciótervünk nem tekinthető önálló marketing tervnek. Azonban ha az interneten akarsz érvényesülni, valószínűleg érdemes a keresőben rejlő potenciált kihasználnod.

Hogyan készül tehát a SEO akcióterv?

Egy lépésekre bontott folyamatról van szó.

Szükséges idő: 20 nap.

  1. Ügyféligények

    Az első lépés nyilvánvalóan az, hogy felmérjük mire is számítasz az organikus forgalomból. Meg kell ismernünk azokat a profittermelő csatornákat, amelyek neked bevételt, ismertséget vagy bármilyen előnyt jelentenek.

  2. Felmérjük a valódi igényeket (kulcsszókutatás)

    Ha már ismerjük az igényeid, egyszerűen megvizsgáljuk hogy az reálisan kivitelezhető-e? Jellemzően az alapcélod ugyanis a Google-t használó közösség másként értelmezi. Más kifejezéseket használ, vagy egyszerűen más jellegű szándék áll egy keresés mögött.

  3. SEO Audit

    Miután az alapcélokat megismertük, és leegyeztettük, elkészítjük az auditot. Felmérjük a szokásos technikai paramétereket, az oldalad tartalmi felépítését, megvizsgáljuk a linkprofilod. Ez a munka oroszlánrésze, ezt most nem részletezem, mivel nem kell feltétlenül értened pontosan mi történik ilyenkor.

  4. Dokumentumok elkészítése

    Ahhoz hogy hatékonyan fel tudd használni az akciótervet, minden szükséges információ dokumentálunk. Kapni fogsz listákat, konkrét javaslatokat. Persze ez így nem értelmezhető, ezért készül egy összesítő dokumentum is. Ebben összegezzük neked az információkat.

  5. Elmagyarázzuk

    Tegyük fel átvetted a terveket, és belemélyedtél. Ha nem vagy szakmabeli, nem fogod érteni mi ez a sok szám, meg táblázat. Korábban a terv első eseteiben szépen leírtam lépésről lépésre mindent. Szájbarágósan, úgy, hogy egyértelmű legyen.

    Mivel ezt jellemzően mindenki csak átfutotta, ezért egy hatékonyabb megoldást találtunk ki. A SEO akcióterv körülbelül fél óra alatt elmagyarázható. Ezért egy személyes vagy telefonos egyeztetés mindenképpen követi az auditot (lényegében több is követheti, de erre nem szokott igény lenni)

  6. Ha kéred ajánlatot adunk

    A kivitelezést tehát ezek után már önállóan is el tudja végezni néhány szakember (Szükség lesz fejlesztőre, szövegíróra, meg valakire aki jól kommunikál). Persze az esetek többségében előfordul az, hogy nincs megfelelő szakember a közeledben. Ilyenkor kérhetsz ajánlatot a kivitelezésre is, akár részlegesen is.

Mi a garancia arra, hogy a terv kivitelezésre kerül?

Garanciát csak a saját munkánkra tudunk adni, tehát ha mi végezzük el a feladatokat, akkor garantáltan készen lesz minden. Eleve az audit elkészültekor a megvalósíthatóság áll a középpontban.

Vegyünk egy technikai auditot. Jellemzően SEMRush-sal dolgozunk, ami szó szerint szétcincálja a weboldalt. Jelentős hibalistákat generál. Viszont a SEMRush az a rendszer, ami mindig fog találni hibát. (Ha tudsz olyan oldalról, ahol 100% eredményt ad a SiteAudit modulja, kérlek küldd el, mert megnézném magamnak)

Persze nem mondom hogy nem lehet 99%-os eredményt kihozni belőle, ki lehet, de sokszor aránytalanul nagy munkával jár, és előfordul hogy a terv kivitelezése szempontjából lényegtelen hibákat kell javítani.

Tehát a tökéletességre törekszünk, de csak addig, amíg az nem fordul szélmalomharcba.

A garancia tehát abból áll, hogy pontosan tudjuk milyen munkával jár a terv kivitelezése. Ami a legtöbb általam látott terv esetében nem igaz.

One comment

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..