Minden, Amit érdemes tudni a landing page oldalakról

A landing oldal a legtöbb projekt kis mumusa, amiről mindenki tudja hogy szükség van rá az online marketing folyamtban, de sokan mégsem szentelnek neki elegendő időt. Vendégcikkünk megírója Szűcs Máté a features.hu marketingstratégája.

A vásárlási folyamat egyik sarkalatos pontja, hogy a weboldaladon járó látogatót valamilyen módon legalább leaddé, jobb esetben azonnal vásárlóvá konvertáld. Ahhoz, hogy ezt elérd megfelelően informálnod kell a látogatót, el kell hárítanod a még fennálló akadályokat, meg kell őt győznöd.

Ezen cikkben egy olyan, online marketing folyamataidat támogató eszközről lesz szó mely segíthet mind a leadek begyűjtésében, mind a felhasználók konvertálásában. Ez az eszköz nem más, mint a landing page, vagy más néven landing/landoló oldal.

A bejegyzést elolvasva megismerheted a landing oldalakkal kapcsolatos legfőbb tudnivalókat. Többek közt, hogy mi is az a landing page, milyen fő különbségek vannak egy hagyományosnak mondható website és egy landing page közt, bemutatok néhány jól felépített landing oldalt és néhány szoftvert is megismerhetsz, amivel elkészítheted az első saját landoló oldalad. Kezdjük az alapokkal!

Mi az a landing page?

Ha egyszerűen akarom megfogalmazni, akkor a landing page egy olyan weblap, ahová a látogató egy linkre kattintást követően érkezik. A landing page kategóriába rengeteg weboldalt sorolhatunk. Ide tartozhatnak a weboldalak főoldalai, termékoldalak, vagy külön kampányt támogató site-ok is.

Ha ennyi különböző weboldal típust sorolhatunk ide, akkor mégis miért beszélek egy külön kategóriáról?

Nos, egy weboldal legtöbb aloldalát landoló oldalként kezelhetjük, azonban amire a marketingesek leggyakrabban landing page kifejezés alatt gondolnak az egy olyan különálló weboldal, mely egyetlen konverziós célra van kihegyezve és legtöbbször valamilyen marketingkampányt támogat.

Tipikusan ilyenek a hirdetési kampányokat támogató, hosszú, sok szöveggel ellátott kissé sales jellegű oldalak. Ilyen lehet egy informatív módon felépített termékoldal. De landingként tekinthetünk a “csalikkal” (letölthető könyv, ingyenes tartalom, stb.) ellátott, valamilyen személyes adatot begyűjtő mikrokonverziós weblapra is.

A bejegyzés további része ezekről a weboldalakról fog szólni.

Hagyományos weboldal, vagy landing? Miben tér el a kettő?

Elég sok tényezőt fel tudnék sorolni, ami alapján egyik, vagy másik weboldal kategóriába sorolhatunk egy weblapot, de van négy olyan kiemelt jellemző, ami szinte mindig megfigyelhető egy landoló oldalon.

Egyetlen célra fókuszál

Minél több lehetőség áll a felhasználó rendelkezésére, annál nehezebb választania és végül döntést hoznia. Ahhoz, hogy a döntéssel kapcsolatos mentális terhet enyhítsük, le kell csökkentenünk az opciók számát. Ideális esetben ez egyetlen megmaradt lehetőséget jelent.

A landoló oldalt már az alapoktól ezzel az előfeltétellel a fejünkben tervezzük meg és építjük fel. Az oldalt felépítő szöveges, vizuális és egyéb elemeit, valamint magát a szerkezetet úgy készítjük el, hogy azok egyetlen végső cselekvés felé tereljék a látogatót és lehetőleg limitáljuk az egyéb lehetőségek számát.

Szűkebb célcsoport számára készült

Ha egy általában nagyobb tömegek által felkeresett weblap típust vizsgálunk, mint amilyen egy site főoldala, akkor a legtöbb esetben azonnal látható, hogy több célcsoportot is igyekszünk megszólítani és cselekvésre bírni.

Azokat, akik először járnak itt valószínűleg szeretnének bővebb információhoz jutni. Vannak, akik már termékek, vagy szolgáltatások iránt érdeklődnek, vagy már készen állnak a vásárlásra. Van, akit az általunk megosztott bejegyzések, cikkek vonzanak. De lehet, hogy valaki kapcsolati lehetőségeket keres a weboldalunkon.

Épp ezért logikus módon általában igen nagy mennyiségű információ található meg egy vállalkozás weboldalának főoldalán és szerteágazó navigációs lehetőséget biztosítunk.

Ezt szembeállítva egy landing oldallal szembeötlő a különbség. Szűk, csak a témára fókuszáló információhalmaz és jól behatárolt kommunikációs stílus jellemzi, mely egy adott célcsoport preferenciáit veszi alapul.

Nagyban eltérő felépítés

Az előző ponthoz szorosan kapcsolható ez a tulajdonság. Ahogyan említettem egy hagyományos weboldalon viszonylag sok lehetőséggel rendelkezik a felhasználó. Többek közt sok különféle információval találhatja szembe magát a változatos felépítésű aloldalakon, melyek közt sok navigációs lehetősége van.

A landoló oldal viszont a legtöbb esetben igen egyszerű felépítéssel rendelkezik. Legtöbbször nincs navigációs sáv. Egymásra hasonlító, hasonló tagolású szövegblokkok jellemzik. Az adott témában releváns, egy grafikai stílus jegyeit magán hordozó kreatívokat és amint már többször mondtam korlátozott interakciós lehetőségeket láthatunk

Vizuális hierarchia

Talán elsőre ez teszi legszembetűnőbbé a landing oldalakat.

A landingek a legfőbb célt szinte mindig a hajtás felett tartalmazzák. Ez a weboldalnak azon része, melyet a látogató az oldal betöltését követően azonnal meglát. Itt azonnal lehetősége van végrehajtani az általunk kijelölt feladatot.

A landing oldalak további része pedig tölcsér módjára épül fel. Ha nem sikerült a hajtás felett meggyőzni a látogatót, akkor biztosra megy a készítő és a lehető legtöbb hasznos információval látja el a felhasználót.

Görgetésről görgetésre közelebb viszik a látogatót a végső célhoz, melyet jellemzően az oldal alján is elhelyeznek. Figyelemfelkeltő címsorok, a címsort jól kiegészítő alcímek és kulcsszavak, rövid szövegblokkok, felsorolások és az oldalról szinte leugró cselekvésre felhívó gombok váltják egymást.

Milyen elemek találhatóak leggyakrabban egy tipikus landoló oldalon?

Természetesen nincs két egyforma landing, de van néhány olyan elem, amely elég gyakran képezi részét a fejlesztők eszköztárának.

Fő címsor, mely az első számú előnyt tartalmazza, vagy cselekvésre szólít fel

Ez az az elem, amit jó eséllyel a látogató először elolvas. Különös figyelmet kell fordítani a tartalomra. Jellemző, hogy több szöveget is tesztelnek párhuzamosan a fejlesztők, a legoptimálisabb hatás elérése érdekében.

Az itt található rövid mondatnak egyértelműen ki kell fejeznie azt, hogy mit várhat a terméktől / szolgáltatástól, azaz milyen problémát fog az megoldani. Vagy a másik gyakori opció az egyértelmű, határozott utasítás.

Fontos még, hogy a címsor tartalmát és értelmét tekintve összhangban legyen a landingre érkezést megelőző elemmel, például ha egy Google hirdetést követve érkezik a látogató az oldalra, akkor fontos, hogy ne legyen disszonancia a hirdetés és az oldalon található tartalmak közt, mivel ez a legtöbb esetben az oldal elhagyásához fog vezetni.

Hero, vagy fejléc kép

Ez az a vizuális elem, amely a site betöltését követően azonnal látható válik. Több formát is felvehet, lehet akár egy kreatív kép, egy mozgó gif, vagy lottie animáció, lehet a hajtás feletti blokk háttere, szóval igen széles skálán mozoghat a megjelenése.

Sokszor előfordulhat, főleg bonyolultabb koncepciók esetén, hogy egyszerűbb mutatni, mint mondani. Például egy szoftver kezelőfelületét egyszerűen megmutathatjuk egy képpel, animációval, vagy a terméket használó boldog felhasználókat sem lenne egyszerű szövegesen jellemezni.

USP, avagy az egyedi értékajánlat

Mi az a tulajdonság, ami egyedivé tesz és megkülönböztet a versenytársaktól? Ez a USP (unique selling proposition), avagy egyedi értékajánlat fogalom fő jelentése.

Ezt az előnyt mindig kiemelten kell kezelned, mind a vizuális, mind az írott tartalmakat illetően. Nagy meggyőző ereje van és hangsúlyozásával könnyedén el tudod határolni magad a piac többi szereplőjétől.

Tulajdonságokból előnyök

Szorosan kapcsolódik az egyedi értékajánlathoz, de a tulajdonságok említése során nem csak egy-egy elemet szokás kiemelni, hanem minél többet, persze ésszerű keretek közt.

Fontos az olvasó fejével gondolkodni és a tulajdonságokból előnyöket faragni. Ez alatt azt értem, hogy a látogató problémáját kell fókuszba helyezned és az ő fejével gondolkodnod. A potenciális vásárló nem a termék tulajdonságát keresi, hanem a megoldást. Válaszold meg a lehető legtöbb felmerülő kérdést és hárítsd el a felmerülő ellenállást

Social proof

A social proof nem más, mint a korábbi vásárlók, ügyfelek, partnerek visszajelzései. Rengeteg formát ölthetnek az egyszerű szöveges értékeléstől kezdve, egészen egy videós interjúig.

Rendkívül erős meggyőző erővel rendelkeznek. Valós emberek mondják el a véleményüket és fejezik ki elégedettségüket egy olyan termékről, szolgáltatásról, ami után a látogató épp érdeklődik.

Call to action, avagy felhívás a cselekvésre

Újabb hárombetűs kifejezés. A CTA (call to action) cselekvésre való felhívást jelent. Ezek olyan rövid felszólító mondatok, melyek az olvasót egy adott cselekvés megtételére késztetik. Többségében címsorokat és gombok feliratait soroljuk ide. Jellemzően nagyon röviden, néhány szóban kell egy kis lökést adnod a felhasználónak.

Mivel ez egy olyan utolsó elem, mely a végső konverzió előtt áll ezért nagy hangsúlyt kell fektetni nem csak a szövegre, hanem a megjelenésre is. A címsor mellett ez az az elem, amit a leggyakrabban vetnek alá tesztelésnek, hiszen egy jól megválasztott CTA nagyot növelhet a konverziós arányon.

Néhány példa jól megvalósított landoló oldalakra

Shopify

A Shopify egy bérelhető webáruházmotort üzemeltető cég, mely ezzel a landing oldallal az ingyenes próbaidőszak megkezdésére szeretné rávenni a látogatót. Igen minimalista dizájnnal látták el a landing oldalt. Kifejezetten rövid, sallangmentes tartalmat kapott, valamint végletekig egyszerűsített regisztrációs folyamat és a kihagyhatatlan social proof jellemzi.

Airbnb

Az Airbnb szolgáltatását valószínűleg nem kell bemutatnom, rövidtávú lakáskiadásról van szó, néhány olvasó biztosan használta már az alkalmazást, de lakáskiadói oldalról valószínűleg kevesebben látták az alkalmazást.

Ez a landing az ingatlanok kiadását fontolgatók számára készült. Azok, akik már döntöttek könnyedén elkezdhetik a regisztrációs folyamatot rögtön az oldal betöltése után. A kevésbé határozottakat viszont ellátják a megfelelő információkkal, görgetésről görgetésre válaszolják meg a leggyakrabban felmerülő kérdéseket.

Lyft

Magyarországon kevésbé ismert cégről van szó. A Lyft a nálunk betiltott Uber-hez hasonló szolgáltatás, ahol a regisztrálók saját autójukkal, utasokat szállítva kereshetnek pénzt.

Itt is biztosítva van a regisztrációs lehetőség már rögtön a hajtás felett. Azok, akiknek bővebb információra van szükségük néhány görgetéssel tájékozódhatnak. Vizuális formában is bemutatják az alkalmazás működését és még egy gyik szekciót is elhelyeztek az oldalon.

Milyen eszközökkel készíthetsz saját landing oldalt?

Ma már egész iparág épült a kizárólag landoló oldalak elkészítését biztosító szoftverekre. Sok lehetőség közül választhatsz, tapasztalatom szerint szinte ugyanolyan funkciókat kapsz ugyanazon az árszínvonalon, így a döntő tényező a kezelőfelület használhatósága és az oldal szubjektív “szimpatikussága” szokott lenni

Nézzünk néhányat a népszerűbbek közül!

Unbounce: Talán az egyik legrégebbi szoftver a kategóriában. Rendkívül egyszerű “fogd és vidd” szerkesztőfelületükkel játszva összekattinthatod az első landoló oldalaidat. Ha nem igazán értesz a tervezéshez, vagy nem akarsz erre időt fordítani, akkor a rendelkezésre álló több száz sablon közül is testreszabhatod valamelyiket.

Leadpages: Jó választás lehet a szintén régóta piacon lévő Leadpages. Ugyanazt tudom elmondani róla, mint az Unbounce-ról, még az árazásuk is hasonló. Próbáld ki mind a kettőt és dönts a személyes preferenciád alapján.

Google Sites: Kevésbé ismert, de helye van a listán. Szűkebb funkcionalitással rendelkezik, mint az előző két szoftver, viszont van egy nagy előnye, ami nem más, mint hogy ingyenes. Ha nincs szükséged túl sok extrára és/vagy a büdzsédbe nem fér bele egy újabb előfizetés, akkor érdemes megfontolnod a használatát.

WordPress: Elsőre furcsa lehet itt látni a népszerű CMS nevét, de ma már az alapértelmezett Gutenberg szerkesztőfelülettel is egész használható landing oldalakat rakhatunk össze WordPress weboldalunk segítségével. Ha megtámogatjuk egy page builder bővítménnyel (Elementor, Beaver Builder, stb.), akkor pedig teljes értékű landing oldal készítő szoftvert kapunk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

További cikkek

Kíváncsi vagy hogyan spórolhatsz a hirdetési költségeiden?

Kérj ajánlatot és megtudod.

Ajánlatkérés