A Google Search Console egy igazi csodafegyver. Összességében egy rendkívül egyszerű rendszerről beszélünk, legalábbis ha egy Google Analytics funkcionalitását vesszük alapul, de ettől függetlenül eszméletlenül hasznos ha szeretnéd a keresőforgalmad erősíteni.
Lényegében azt állítom,hogy ha más weboldal elemző eszközt nem is használsz is, egy Google Search Console akár a teljes keresőoptimalizáláshoz elegendő lehet. Hogy ki is tudd használni ezt, ahhoz azonban fenntartásokkal kell kezelned az eszközöket.
Hol találom a Google Search Console-t?
A Search Console egy bárki számára ingyenesen elérhető eszköz. A használatához egy gmail.com végű e-mail cím is elegendő. A legegyszerűbben így érheted el:
Mire jó egyáltalán a Google Search Console?
A Google Search Console adatokat szolgáltat az általad igazolt webhelyek Google keresőben tárolt adatairól, azaz azok egy részéről:
- Kulcsszavak adatai amelyekre megjelenik az weboldal a Google keresőjében
- Bizonyos technikai problémák, hiányosságok
- Indexelés állapota a weboldaladdal kapcsolatban
- Linkhálózattal kapcsolatos információk
Hogyan használhatom akkor is, ha nem vagyok szakértő?
Nem kell szakértőnek lenned ahhoz, hogy kihasználd a weboldaladban rejlő potenciált. A legnagyobb veszélye talán az a Search Console-nak, hogy túlzottan sok lehetőséget tár eléd. Meg kell tanulnod leszűrni azokat az információkat, amik valóban hasznosak lehetnek számodra.
Tipikus csapda az, hogy egy csábító számra koncentrálsz, ami valójában nem hoz túlzottan sok megtérülést. Kicsit hasonlít ez a Facebook Like gombjára való kattintásokhoz. Tök jó hogy van több száz pozitív visszajelzésed, de azon kívül nem sok mindenre tudod ezt használni az esetek döntő többségében.
Ha azonban helyesen értelmezed a fiók adatait, azok gyökeresen megváltoztathatják az egész stratégiádat. De nem is csigázlak tovább.
Ha viszont te magad szeretnéd értelmezni az adatokat egyszerűen olvass tovább.
Fontos tudnivalók
Van néhány nagy fontos tudnivaló, amit meg kell értened, mielőtt bármilyen információt értelmezni kezdesz. Ha ezeket nem veszed figyelembe, könnyen tévútra is térhetsz. Ha azonban tisztában vagy vele, át fogod látni az egészet. Ezekre gondolok első körben:
- A GSC csak a legfontosabb 1000 kifejezést mutatja meg, külső eszközökkel (pl Data Studio segítségével), mindent le lehet kérni egyébként. Ezt azért érdemes tudni, mert előfordulhat hogy több 1000 kifejezésre is megjelensz a keresőben.
- Az adatok visszamenőleg is változhatnak. Ez már egyre kisebb probléma, de azt érdemes tudnod, hogy 2018 környékén még kb 2 hetes késéssel jelentek csak meg a statisztikák. Ma már másnap láthatod ezeket, viszont előfordul hogy utólag kerül kiigazításra egy egy kifejezés.
- Ez egy élő rendszer, szóval viszonylag gyakran fordul elő, hogy kapsz egy jelzést, valamilyen aloldal elérhetetlenségéről, de mikor megvizsgálod nem észleled a problémát.
Teljesítményjelentések
Ez lesz a legérdekesebb. Itt találhatod meg azokat a kulcskifejezéseket amelyekre a weboldalad megjelent a keresőben. Valami ilyesmit kell látnod, de természetesen más számokkal:
Mit jelentenek a számok?
Összes kattintás | Mennyien érkeztek az adott időszakban a weboldalra úgy hogy a Google keresőjében valamilyen kifejezésre rákeresve a weboldal valamelyik oldalát ajánlotta a kereső. |
Összes megjelenés | Hány alkalommal jelent meg a Google találati oldalain, bármilyen pozícióban. (Ebben csak azok a megjelenések vannak benne, amikor tényleg meg is jelent a listában. Tehát ha egy keresőkifejezéssel kapcsolatban te a 6. oldalon jelennél meg, de a felhasználó csak az első 3 oldalt nézi át, az nem számít. |
Átlagos CTR | A CTR egy mutató, az összes megjelenés és az összes kattintás arányát mutatja. |
Átlagos pozíció | Az összes kulcsszavad átlagos megjelenési helyének az összesített átlaga |
Tehát a fenti grafikonról elmondhatjuk, hogy a weboldal ~8200 alkalommal jelent meg a keresőben a 2019.11. hónapja és 2020.08. hónapja között.
Az összes megjelenésből 503 látogató érkezett a weboldalra, ami 6,1%-os CTR-t jelent, azaz az összes megjelenés 6,1%-ából származott valós forgalom.
Az összes kulcsszó átlagos pozíciója pedig 12,7.
Ezek az adatokmár önmagukban is hasznosak, ha például ki szeretnéd számolni, mennyibe kerül neked forgalmat szerezni a keresőből, de ha kicsit lentebb görgetsz, további adatok fedik fel magukat. Méghozzá a kulcsszavak.
A fenti mutatókra kattintva megjelenítheted az adott adatokat a grafikonon és a kulcsszavak szintjén is. Ha jobban kibontasz egy ilyen jelentést a következőket tudhatod meg:
Itt ugyanazokat az információkat látod, csak most egy adott kulcsszóra vonatkozóan. Az Átlagos CTR-t itt elrejtettem, mivel elsősorban olyan kifejezést kerestem, amire kifejezetten gyengén teljesít jelenleg a weboldal.
Azt láthatod, hogy a web design kifejezés 46 alkalommal megjelent úgy, hogy az átlagos pozíciója 203,5, ami a 20. oldal környéke. Voltak tehát 46 alkalom az időszakon belül, amikor valakik egészen a 20. oldalig lapoztak a Google keresőjében, hogy a témában releváns oldalt találjanak.
Ez 2 dolgot jelenthet:
- nagyon sokan keresnek a kifejezésre (itt ez a valószínűbb)
- nehéz megtalálni a helyes válaszokat a kifejezésre a találati listán, nincs megfelelő tartalom amit elérhetnek
Az átlagos pozícióról
Az átlagos kulcsszópozíció azt jelenti, hogy az adott kifejezés az összes megjelenés során átlagos hová került a találati listán. Mivel a Google folyamatosan finomítja a találati listákat, illetve különböző eszközökön, vagy helyeken más sorrend is előfordulhat, a pozíciók nem fixek.
Az hogy a web design kifejezés átlagos megjelenési pozíciója 203,5 az nem azt jelenti hogy amikor rákeresel, akkor a 203 és feledik helyen szerepel majd a weboldalad. Inkább úgy képzeld el, hogy folyamatosan mozog. Egyszer a 210. pozícióban jelenik meg, máskor pedig a 198. helyen.
Mihez kezdjek ezekkel az adatokkal?
A Google Search Console egyedi SEO stratégiák alapjaihoz nyújthat segítséget. Egy kis kreativitás és rendszerszemlélet segítségével olyan piaci előnyökhöz juthatsz egy kis adatturkálással, ami a versenytársaidnál nincs meg.
Az egyik legegyszerűbb felhasználása az adatoknak, a fenti példát használva a következő:
Itt találod a web design kifejezésre megjelenő cikket
Mit is csináltam pontosan?
Erősítettem a kifejezés kereső pozícióját kis mértékben. Nem arról van szó, hogy az után rögtön erősödni fog 100 pozíciót a kifejezés, de adtam egy extra jelzést a keresőnek, internal linking (belső linkelés) módzserével, hogy a hivatkozás szövege után a témában releváns tartalmat fog találni.
Tehát:
- Kerestem egy kifejezést a Google Search Console segítségével, ami relevanciában közel áll valamelyik szolgáltatásunkhoz, esetünkben a weboldal készítéshez.
- A web design, ugyan nem közvetlen szolgáltatásunk, de kapcsolódó téma, tehát ha megjelenünk a keresőben erre a kifejezésre is, és az nem fog nagy erőfeszítésbe kerülni, az előnyös lehet.
- A kifejezés pozíciója harmatgyenge, viszont így is megjelenik a találati listákon. Ilyenkor több stratégia mentén is erősíthetjük az oldal pozícióját. Itt most, egy másik blogbejegyzésből készítettem egy hivatkozást a landoló oldalra.
- Szintén jó és gyors stratégia lehet ha a kulcsszó ismeretében kicsit módosítjuk a landoló oldal tartalmát
A Google Search Console használata a gyakorlatban
A Google Searh Console használata nem akkor ördöngösség, viszont kihagyhatatlan ha keresőoptimalizálni szeretnél.
Ezt a cikket kiegészítve készítettünk egy komplett tananyagot ami segít a Search Console képességeinek elsajátításában. A képzést egy élő projekt köré építettük fel, ha szeretnél róla többet tudni kattints a nagy zöld gombra